tirsdag 7. november 2017

Elektrisk stemning om Opelpris

Opel litt i det blå... Bilde lånt fra BilNorge.no
Pris er et viktig, effektivt og ikke minst et raskt konkurransemiddel. Gjør du noen "grep" med prisen, merker man det på etterspørselen. Bedre, like bra eller dårligere.

Pris er det man får pr enhet man selger, om det er varer eller tjenester. Av og til vil det være mer lønnsomt å selge få og få mye enn mange for lite pr stk. Slikt må man regne litt på. Av og til er markedet følsomt for selv små endringer i pris, av og til ikke. Nødvendighetsvarer må man ha uansett pris.

Pris kan også markere noe eller være en signalbærer. Du kjenner sikkert til jakker som koster uhorvelig mye penger. I slike tilfeller er det nærmest pynt - man "pynter seg" med velstand; At man har råd å kjøpe noe riktig dyrt. Slikt finner vi igjen i naturen også. De flotteste fuglene er de mest vellykkede, for eksempel.

Opel fikk mye omtale for en stund siden for sin elektriske modell Ampera. Nå går det motsatt vei. De prøver seg på noe så originalt som å øke prisen på en bil de har solgt med 60.000,- til de som allerede har kjøpt den. Ikke uventet får de rikelig med verbal juling og kritikk. Du kan lese om saken ved å trykke på denne lenken. Og som du kan lese: Kundene er forbanna. Pris virker, kan vi konkludere...

Ikke lur måte å bruke pris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar