mandag 6. november 2017

IKEA dropper Black Friday

Black Friday har vært et tilbakevendende tema på denne bloggen. Noe av det mest hule markedsføringen har klart "å spa opp", etter min mening. Som alltid - det er lov å være uenig. Men det er ikke bra om du er likegyldig, om du driver og lærer faget, eller driver i faget.

Black Friday kan du lese om i denne lille listen med saker jeg har skrevet som berører temaet:

Black friday - i Norge, fra 27. november 2014
Atter [ ] (tomt innhold) , fra 24. november 2016
Fra en markedsførers hverdag.., fra 1. november 2016
Thanksgiving og Black Friday , fra 22. november 2012
Tid for fredagskos? fra 24. november 2015
Smart markedsføring - heia Rema!, fra 26. november 2016
Netthandlere frykter salgstopp, fra 11. november 2015
Vel overstått!  fra 30. november 2015
Dårligere tider - eller hva?  23. november 2015

I sakene her kan du lese om bakgrunnen for Black friday, og hva man skal med slike dager eller anledninger til aktiviteter om man driver markedsføring. Noe å hekte markedsplanens praktiske aktiviteter til.

Men så til den opprinnelige saken... Denne gangen handler det om IKEA som  i en epost til oss i lojalitetsklubben "IKEA Family" forteller at de dropper Black Friday fordi de synes "[dagen] har gått litt av hengslene". Jeg mener dagen hele tiden både har manglet hengsler og enhver forankring til våre tradisjoner. Ikke dessto mindre har dagen vært en kommersiell suksess. Folk har handlet som gale denne dagen.

Så hva er det egentlig vi ser her? - Et firma som ikke har fått til denne dagen helt? Et konsept som kommer litt oppi julemarkedet på denne dagen for IKEA? Eller et realt oppgjør med en dag uten innhold som pisker opp til en forbruksfest jorda ikke tåler. Velg din forklaring selv, kanskje har du enda en.

Men jeg kjenner jeg ble litt glad av denne. For meg representerer Black Friday gjennomføring av et fremmedelement man ikke kjenner bakgrunnen for,  for å lokke fram ellevillheten. Den ulitimate tomhet. Utført av folk innen fagområdet jeg deler med dem. Husj!

Ønsker IKEA til lykke med sin strammedag! En dag for å "ta vare på det man allerede har", som IKEA så vakkert sier det. Etter dette vil jeg tenke litt på Black Friday når jeg hører Lars Winnerbäcks Söndermarken:

"Men ändå alltid nåt
som ville jaga och förvirra
Nåt som inte var Ikea
Nåt som inte hade lösningen
i kanten
"

Håper dette tirrer interessen til å ha litt tanker bak det man gjør i markedsføringen - gjerne et slags ethos - en verdimessig forankring - Et: "kan jeg stå for dette". Det gjelder både effekten av det man gjør og bidrag til å forflate kulturen.


Derfor håper jeg at Black Friday flopper, før noen så mye som oversetter det til svartfreddan eller noe slikt...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar