fredag 23. februar 2018

Medievalg

Stories from Norway, Foto: TVNorge.
Du har kanskje sett det? - "Stories from Norway", Ylvis-brødrenes nye program om uviktige hendelser med stor oppmerksomhet i Norge, som Stupetårnet i Hamar, "Justin Bieber som kom til Oslo og sølte vann på scenen og ble sur-saken" med mer. Alt i melodiske rammer, som mini-musikaler. Dyktig gjort, artig og litt tankevekkende og samfunnskritisk i en ny vri.

Bortsett fra det hadde de et snitt 479.000 seere på seriepremieren på TVNorge, leser vi i en sak på kampanje.com. "Det ga en andel på 42,5 prosent i den kommersielle målgruppen, 15 - 49 år, og 32,6 prosent blant alle seere. 
Til sammenligning samlet brødrene 370.000 på premieren av siste runde med «I kveld med Ylvis Live» for to år siden."

TV er nemlig ikke bare underholdning. Men TV er underholdning. Underholdning trekker målgrupper. Målgrupper er mulig handel.

Og når den riktige målgruppen ser underholdning og er blid, ja da kan den som "fisker" være der med sluken sin... Markedsføring er litt som fisking nemlig. Du kan ikke bestemme at en fisk skal bite på, men du kan fiske på gode og dårlige måter. Du kan satse på flaks. Du kan vite om bra steder. Eller du kan bruke tid og penger på utstyr uten å få napp. Akkurat det samme gjelder i markedsføring.

Derfor måles målgrupper og seertall, slik at man kan planlegge bedre. Men du må vite hvem du vil ha tak i, så kan du vurdere mediets treffeevne i forhold til dette med tall du får om dette. Men det er en jobb å gjøre for å bli målrettet.

Lurt, eller hva?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar