torsdag 6. september 2018

LEGO satser miljø

LEGOKLOSSER som skulptur Foto: Fabian Bimmer / Reuters

LEGO satser miljø, og de gjør det helt umerkelig, sånn rent bortsett fra å skryte litt av det da. De erstatter olje fra fossil råolje til plantebasert råstoff i produktene sine. Hvis de får det til uten at de blir dårligere da. De jobber med saken.

Lekte du med LEGO da du var liten? Jeg gjorde det og elsket det. Mine barn ble påprakket det samme da de var små, og bygget og utformet figurer og bygg og farkoster. Stimulerende for litt av hvert. Og da kan man lure på - hvordan kan så bra produkter utvikles videre?

Fra jeg var liten til min sønn var det, var temaene på byggesettene totalt forskjellig. Harry Potters magi og mystikk kom inn i klossenes verden, likeså transformerende skikkelser og superhelter. Det var mindre av slikt da jeg var liten. Mer brannbiler og slikt, etter hva jeg kan huske. Så produktutviklingen har fulgt flere spor - størrelsen på settene har vært en greie. Man skal få sett som tilfredsstiller alt fra den rause enebarnsbestefaren som skal overøse litt, og helt til nabogutten eller -jenta som skal gi en passe presang til bursdagen.

LEGO har også vært kjønnsdelt. Min datter hadde mer Barbie-liknende lego. Hun bygde hus og sminkestudio, og kledde av og på figurene sine. Fargene var mindre blå enn de min sønn hadde, for å si det slik... Rosa og pastell kom inn i LEGO-universet. Så produktutviklingen følger målgruppetenking. Og da må man passe seg litt. Det er lett for å bli omdømmeforstyrrende kritikk av slikt. Det har også LEGO fått kjenne på.

Men det de gjør nå er produktutvikling i samfunnsansvarlig retning, og det kan de vel ikke få annet enn skryt for, eller hva? Les saken og les om LEGOs samfunnsansvar - hvordan de bruker en milliard kroner på LEGO Sustainable Materials Centre (senter for bærekraftige materialer).

Spennende eksempel på markedsføring gjennom P'en for Produkt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar