søndag 2. desember 2012

Helsefare i hver dråpe?

Skjermdump fra Hormonsjekk-appen
Forbrukerrådet har lansert en app du kan laste ned for å sjekke kosmetikk, såper og sjampoer.

I saken fra NRK kan  vi lese om alle skadelige stoffer som kan skade deg ved tilstrekkelig mengde. En egen liste er også lagt ut. Som vi kan lese reagerer bransjen på kritikken de får. En egen test av fuktighetskremer kan du også finne på nrk's sider.

Direktør Ingrid Standal i Kosmetikkleverandørenes forening (KLF) uttaler følgende leser vi:
"– Det avgjørende er konsentrasjonene stoffet brukes i og eksponeringen det er snakk om. Å si at produkter som inneholder slike stoffer er farlige, er feil og misvisende, sier Standal."

Betryggende? Hvordan vet hun eksponering og bruk av andre produkter vi omgir oss med? Det er kanskje ikke hennes ansvar? Må forbrukeren passe på dette selv?

Det vi kan lære av dette, er at det ikke alltid virker veldig tillitvekkende om bransjen kritiserer tilbake etter å ha fått kritikk. Uansett objektivt sannhetsinnhold i det de sier, så virker dette dårlig, for vi vet at hun tjener på sitt eget budskap - hun er ikke nøytral.Noe å tenke på for oss som skal kunne noe om kommunikasjon.

Jeg lastet ned den omtalte appen, og prøvde den på noen produkter vi hadde stående. Jaggu ble det treff ja - dette er skjermdumpet fra "The Body Shop"s Mango Whip Body Lotion. Vi vil ikke ha slike produkter, og kastet flaska.

Appen finner du ved å søke på hormonsjekk. Da får du opp en app for smartttelefoner, hvor du kan skanne og sjekke produktene. 

Dette er det også lærdom i, i forhold til produktutvikling. Du må vite hva forbrukerene vil ha. Og du må informere dem. Når det blir fokus på slikt, må næringslivet tilpasse seg forbrukerene. Jeg kommer til å sjekke før jeg handler framover. Det tror jeg flere gjør.

I tillegg er det en etisk greie ved dette - bør ikke næringslivet tenke etter "føre var" prinsippet? Siden de ikke vet om mengden man eksponeres for fra andre kilder - så kan vel ikke alle produsenter holde seg innenfor hva som ikke er farlig hvis man bare brukte deres produkt?

Hva synes du om saken? Hvor stort ansvar har næringslivet, synes du. Legg igjen en kommentar med ditt synspunkt.

1 kommentar:

  1. Dette er noe jeg har tenkt på før, hva inneholder faktisk all kosmetikken vi kjøper og bruker i dagliglivene våre? Jeg syns det er dårlig at vi vet så lite om innholdet, og vi tenker gjerne ikke over det før det blir sagt. Synspunktet mitt på slike produkter er slik at hvis jeg får kjøpt det i butikken i Norge, er det ett trygt produkt som flere andre bruker og har blitt godkjent. Og det irriterer meg litt når slike produkter blir stemplet som helsefarlige, når de har blitt godkjent og brukes,hvorfor selges de da i butikkene? kanskje slurver de litt med kravene til å godkjenne slike produkter.. Det har vært tilfeller der jeg har fått utslett og kløe av noen produkter, og det er sikkert andre som reagerer på samme, eller værre måte.. Det bør bli strengere regler på hva som godkjennes synes jeg!

    SvarSlett