torsdag 20. desember 2012

Direkte link til kunden

Volvo bruker teknologien aktivt. Nå kan verkstedet følge med din Volvo, mens du bruker den.

Volvo kobler bilen til Ericsson’s Connected Vehicle Cloud kan vi lese i en sak på abcnyheter. Bilens diagnosesystem kan melde fra, slik av hvis det er noe kan de kontakte deg, og hjelpe deg å spare penger. Nå snakker vi virkelig om litt av et system. Det er en kjent sak at ettermarked er en viktig inntjening for dem som selger biler. Markedet etter salg altså - videre etterkjøp.

Konkurransen om bilkundene er hard. Når kundene først har kjøpt bil derimot, så begynner en mindre konkurranseutsatt handel med servicer, ekstrautstyr, eu-kontroller osv. Og da tjener bilfirmaer gode penger. Så de kan selge biler billigere, hvis de er forvisset om at kundene fortsetter å legge igjen penger etter at bilen er kjøpt.

Hvis de i tillegg kan følge bilen, og logge tilstand - tenk for en fordel når du skal planlegge kundedialogen. "Hei det er fra Volvo. Vi har fått melding fra bilen din om..." - om at du bør komme til forhandler og legge igjen penger, som det i realiteten er.

For kunden betyr dette fordeler, og et nærmere forhold til en forhandler. På godt og vondt...

Synspunkter? Legg igjen en kommentar!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar