tirsdag 7. mai 2013

Omdømme

Vinneren Stormbergs nettside
Stormberg har best omdømme i følge undersøkelsen Rep Track 2013, som firmaet Apeland gjennomfører.

Det er 5 800 nordmenn som har vurdert Norges 50 mest synlige virksomheter, "både på overordnet nivå, og på de syv omdømmedimensjonene produkter og tjenester, innovasjon, økonomi, ledelse, arbeidsmiljø, etikk og samfunnsansvar" leser vi i saken.

De ti beste bedriftene i denne målingen ble:
1. Stormberg
2. Toyota
3. Q-meieriene
4. Microsoft
5. Norwegian
6. Rema 1000
7. IKEA
8. Skandiabanken
9. Flytoget
10. Vinmonopolet

 Hva er så et omdømme? I seg selv er omdømme et tomt begrep - et rent konstruert begrep. Du kan ikke se, høre eller lukte det.  Det er nemlig summen av holdninger mennesker (folk flest, eller en gruppe) har til noe. Og holdninger er igjen like konstruert av summen av tanker, følelser og erfaringer individet har med seg fra tidligere. 

Omdømme er dermed et abstrakt begrep, som er dannet gjennom summeringen av et annet - av manges holdninger.  Litt luftig begrep altså, dette "omdømmebegrepet". Men ikke dessto mindre interessant nok. 

Hvor mye omsetning det å være en omdømmevinner gir skal være usagt, men ikke dessto mindre gratulerer vi Stormberg! Det er ihvertfall alltid bedre å gjøre det godt enn å ikke gjøre det...

Hva tror du? Legg igjen dine synspunkter på omdømme eller holdninger under...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar