tirsdag 28. mai 2013

Prising av varer

Pris er et konkurransemiddel som er raskt, og effektivt og som man skal tenke seg nøye gjennom før man foretar seg noe med.

Jeg har denne gangen funnet et par interessante fenomener fra prissettingens felt. Den første er fra Platekompaniet. En artig liten sak - tilbud "2 for 250" - billig! Eller - billig?

Kjøper du bare én er prisen 99,50. To skulle da bli 199,-. Du sparer dermed minus 51,- kroner. Usikker på om du kreves inn 199,- eller 250,-.

Litt underlig i alle fall. Og jeg tok meg selv i å tenke at dette var billig, før jeg tenkte "nei vent...". Pris kommuniserer, det er helt klart - eller det har potensiale til å gjøre det. Usikker på om denne var tiltenkt.

Fusion superpower?

Den andre fant jeg i matvarebutikken. Det er nok litt forskjell på barberskum. Det er det nok. Kanskje. Ihvertfall er det sikkert at det kanskje er det... Prisen er ihvertfall forskjellig.

Fra 11,50 til 56,90 er omtrent fem-gangen - "Gillette Proglide Fusion med flere fusion-pro-hyper ord", til den mer nøkterne: "Oreon for men Barberskum Sensitive". Store forskjeller er det også på barberutstyret. Her kan du betale det du vil. Handler litt om følelsen dette kanskje? Eller tror du det er så stor forskjell på skummet. Og hvis det er det, er det da forskjell på skummet slik at det beste skal vise seg som et godt kjøp? Verdt prisen? For leverandøren er det nok det. Og det viser med all mulig tydelighet hva man kan få til med pris.Som sagt "pris kommuniserer"...

Enig? Legg igjen en kommentar om du har synspunkter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar