søndag 8. september 2013

Eldre kjøper ungdomsbiler

Fiat 500 en typisk eldreungdomsbil?
Markedsførere deler ofte markedet inn i ulike deler. Dette gjør man for å  bli mer målrettet, og spisse markedsføringen inn mot dem man velger for ulike tiltak.

Dette gjelder i høy grad også bilindustien og deres forhandlernett. Men det er ikke alltid det går slik en hadde tenkt. I denne saken fra automotorogsport.no fortelles det om at bilindustrien forsøkte å lokke yngre kjøpere med dyre reklamekampanjer. Det som skjedde var at bilene slo bedre til blant eldre. Det presenteres noen grunner til dette i artikkelen. For eksempel at eldre gjerne har bedre råd.

En annen mulig forklaring kan være at man ikke opplever seg så gamle som man er. Eldre føler seg ikke nødvendigvis eldre, og faller kanskje for budskap rettet mot yngre de også. I tillegg kan det være at en del yngre kanskje ønsker seg denne typen bil, men ikke kjøper den av helt andre grunner. Når du er ung er det for eksempel ikke helt uvanlig å få barn. Ikke et vondt ord om Fiat 500, men noen småbarnsbil er det ikke.

Det er verdt å merke seg at det ikke alltid er lett å forutse hvordan et marked vil reagere. Allikevel er det gode grunner i forhold til å kunne bli mer målrettet å tenke gjennom hvilke målgrupper man har. Dette gjør at man utformer budskap til målgruppen(e), man kan nemlig ha flere målgrupper om man bestemmer seg for det. Man kan til og med tenke seg at man har en målgruppe man bearbeider på en måte, og en annen målgruppe man legger en annen plan for.

Det å dele inn markeder på denne måten kaller man gjerne segmentering. Du kan søke opp dette, og lese mer på denne bloggen om dette.

Hvordan kan man så vite noe om hvordan de ulike målgruppene vil opptre? Vanligvis gjør man det ved hjelp av markedsundersøkelser. Man kan også bruke kunnskap som allerede finnes, men ofte er det nødvendig å utdype eller undersøke litt selv også. Dette gjør man for å skaffe bedre grunnlag for beslutninger man tar i markedsføringen. De fleste tiltak koster penger. Det gjelder å få til noe. Jo bedre beslutningsgrunnlag man har, jo bedre er det. Men av og til - og til slutt så må man "gutse litt" og bestemme seg for hva man gjør. Jo mindre tvil man har, jo lettere er det å finne fram til lure ideer. Det er tanken innenfor markedsføringen. Man trenger ikke bare gå etter magefølelsen...

Synspunkter eller spørsmål? Legg igjen en kommentar.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar