mandag 6. juli 2015

Upresist av adressa

Denne saken dukket opp i nyhetene på facebook i dag. Det var en som synes dette var en positiv sak, og delte den. Selv om det er sommertid, må jeg innrømme at jeg løftet litt på øyenbrynene av det jeg leste.

Klikker man seg inn på saken står det "Trondheimsbedriften mer enn tredoblet inntektene uten bruk av reklamepenger" - og det er noe helt annet.

For etter som man leser saken kan man lese at Trondheims-selskapet Livid Jeans angivelig vokser veldig fort, og det uten at vi betaler for markedsføring, sier grunnleggeren Jens Olav Dankertsen. Ikke helt presis han heller, om han er gjengitt rett. Det står også at de  økte distribusjonen kraftig i 2014. Lite trolig at noen ga dette til dem gratis, eller hva?

Poenget er at markedsføring betegner alt du gjør for å tjene penger vanligvis, ikke bare reklame. Markedsføring er alle de tiltakene du gjør for å lykkes og tenkingen bak dem - altså det som får deg til å gjøre noe heller enn noe annet. Dette omfatter planlegging, ideutvikling, produktutvikling, prissetting, distribusjon, påvirkning og personalutvikling. Alt dette er markedsføring. Pluss at man må ha lure planer for hvem man skal ha som målgruppe, hvordan man finner dem, og "vinner dem". Og for å finne og kartlegge behov, og konkurrenter. Alt dette er markedsføring.

Så når vi leser saken leser vi med interesse hvordan de tenker om kvalitet, pris, distribusjon, Og så gjentar de unøyaktigheten "Selskapet bruker som nevnt ikke penger på markedsføring. Veksten er dermed et resultat av lojale kunder som snakker godt om dem."

Flinke folk virker det som, men med upresis tale.

Schmekk til journalisten - dette bør en næringslivsjournalist vite, synes du ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar