onsdag 14. mars 2018

Bedriftsbesøk i Stjørdal

Boks-tapping eller etikettering på Stjørdalsbryggeriet
I dag sitter jeg og gleder meg med inntrykk fra en dag med faglig input og hyggelig omgang med fagkolleger fra hele Trøndelag. Vi har vært på fagdag, som det heter. Mest interessant av alt var etter min mening bedriftsbesøk. For praktisk markedsføring - det er jeg begeistret for...

Bedriften vi besøkte var Hjelseng Gård i Stjørdal. Dette var en historisk gård med konferansemuligheter og god servering - anbefales. Fint sted, med entusiastisk og hyggelig vert. Gode markedsførere. Slikt er jeg svak for.

I tillegg var gården ikke bare en gård, det var et samarbeid mellom flere bedrifter som hadde noe å tilby, og som styrket helheten til hverandre.  Langøra Kaffebrenneri var en av dem - som hadde super kaffe, og viste fram sin produksjon. Fikk smakt forskjellig kaffe og endte med å kjøpe inn Huehuetenango-kaffe fra Guatemala til påske. Vi fikk hørt om tankene de hadde om forretningsidéen sin.

Men så - sist men best av alt - Stjørdalsbryggeriet. Øl er et produkt som det hefter mye begrensninger med. De som lykkes med det har løst mange markedsføringsutfordringer...

Pakking og samarbeid
Da vi kom dit foregikk tapping av øl. Ikke så oppsiktsvekkende i og for seg, noe man forventer på et bryggeri. Men så begynte daglig leder Mikael K. Slettedal å fortelle. Praktisk markedsføring. Ai - interessant. De holdt på å gå over fra flasker til øl, og han fortalte med entusiasme om de nye boksene, man tar av lokket og har "ølglass". Smart og effektivt og mer miljøvennlig, panten økes og resirkulering øker.

Han fortalte også at de ikke skulle tappe selv, men får et innleid firma til å komme og gjøre det. Et firma trenger ikke gjøre alt selv, om andre er bedre på det. Dette er noe jeg har sett selv tidligere - i Frankrike for eksempel - vinbønder leier inn firmaer som kommer med mobile tapperier og tapper vinen. Så slipper vinprodusenten tunge investeringer, drift og plass til det. Det samme gjør altså nå Stjørdalsbryggeriet.

Navnebytte - merkevaren endres
Så fikk vi ferten i en spennende nyhet - nemlig at de planlegger å bytte navn. Hvorfor det? Er ikke Stjørdalsbryggeriet bra? - Jo, i og for seg er det det. Men Stjørdal er kjent for sitt meget særpregede gårdsøl. Øl med egendyrket røket malt, og har fått enestående omtale - men det er spesielt - særpreget. Stjørdalsbryggeriet lager ikke (bare) slikt spesielt øl. De har hatt sin variant. Men hovedvekten av produksjonen er helt andre håndverksbrygg. Dermed signaliserer navnet noe de ikke er.

I det lys virker det fornuftig og riktig å bytte merkenavn, selv om det også er krevende. Hva det nye navnet blir fikk vi derimot intet hint om, av den hemmelighetsfulle brygger. Vi får følge med - det skjer i nær fremtid... Jeg utelukker ikke at jeg kommer tilbake til det på denne bloggen.

Begrensninger i hva som er lov og hva som er mulig
Vi fikk en fin innføring i produksjon og markedsføring - distribusjon og salg, avgiftssystemer og problemene som følger av at man har meget begrensede muligheter til å reklamere eller informere. Informasjon blir fort oppfattet som markedskommunikasjon, og det har man ikke lov til.

Videre fikk vi høre om problemene med å komme inn i og få presentert ølet i butikker, og hvordan de løste det, faktisk ved å kjøre ut produktene selv. Ikke overlate til noen uten forhold til produktet å stille det ut. Noe som er vanskelig, da det norske dagligvaremarkedet er meget konsentrert som jeg har skrevet om på bloggen her flere ganger -  Norgesgruppen, Coop og Rema er nær enerådende på innkjøp og utsalgssteder. De bestemmer nær sagt alt om slikt - store leverandører har (for dem) gode avtaler om plassering av sitt øl foran "småtasser" som dette... Kunders valg er ikke bare et resultat av helt frie valg. Om du ikke er bevisst er det høyst sannsynlig at du kommer hjem med produkt fra en stor leverandør som har en "god" avtale med kjeden.

Trønderpakke fra Gulating
Så øl er et spennende produkt som er vanskelig å kommunisere om, det er begrensninger i distribusjon. Antall konkurrenter har nådd en grense. Ikke alle kan trolig overleve konkurransen. Mange sliter tungt økonomisk. Kun de beste vil klare det. Og de beste er de som finner de beste løsningene. De som har de beste produktene. Men det er ikke nok - du må også ha de beste løsninger på produksjonskostnader, og på distribusjon. Prisen er preget av høye avgifter. Skal du sitte igjen med noe, må du redusere det du kan få redusert - kostnadene.

Produktet må være så godt, og oppfattes som så godt, at folk betaler det det koster. Og det må altså ikke være for høyt. Kostnadene må altså være under kontroll. Så må man utnytte de sjansene som finnes for påvirkning. Gjennom personale og gjennom det som faktisk er lov.

Og så må man drive produktutvikling - gode typer øl er en ting. Hvordan man selger det er en annen ting - øl må ikke nødvendigvis bare selges alene. Bildet er et eksempel fra en Gulating-butikk. Trønderpakke - trøndersk øl og trøndersk tilbehør - det kan være ulike varianter øl kombinert, snacks som er godt til. Her er det bare oppfinnsomheten som begrenser - og prisen da...

Markedsføring - mange valg og muligheter - spennende!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar