Nestlé selger kaffe. Nespresso, Nescafe og litt av hvert. Nå utvider de.
Nestlé punger ut med svimlende 7,15 millliarder USD, det vil si at du etter dagens kurs kan gange med litt over 8 for å komme fram til norske kroner. Men så er det verdensrettighet til å selge Starbucksprodukter da. Verden er jo stor, så de har sikkert tenkt litt gjennom det og regnet litt på det får vi tro.
Det er en del de skal tjene inn. Men dette illustrerer verdien av et merke. Et merke gir en merverdi og en gjenkjenning for forbrukeren. Du ser merkevaren og kjenner den igjen på de kjennetegn den har. På navn, på logo, på farger på slagord som følger den, på symbolbruk og merkekarakter. Starbucks har historie tilbake fra 1971, fra Seattle i USA. De bruker en tohalet havfrue som symbol. Viser du fram bildet av denne dukker gjenkjenning og assosiasjoner opp. En historie. Du kan høre hvorfor ansiktet ikke er symmetrisk på dette nettstedet. Det må nemlig være tiltrekkende, menneskelig. Mye ligger i de små detaljene. Og mye ligger i de store tallene - Nestlé gjør ikke dette for å være grei. De regner nok med å tjene penger på det, luringene. Og det viser vel litt at det kan være greit å prøve å skjønne dette med merkevare.
Merkevarer gjør at vi kan spille på litt av det samme som bekjentskap, og religiøsitet. Brusende følelser. Det vekker noe i oss. Gjenkjennelse og lojalitet. Dine vaner kan knytte seg til varemerker. Dette gir leverandøren som eier varemerket en fordel i handelen. Kundene vil ha det. Slikt forstår handelsfolk. Din vare har derfor potensiale til å tjene penger, dersom man får forhandle den. Det er jo dette vi ser her. Så det er altså sammenheng mellom sterke merkevarer og makt i distribusjonskjeden. Du får en konkurransefordel. Du vil ha fordel i utforming av markedskommunikasjon - du slipper å presentere deg som en fremmed. Folk vet hvem du er. Rundt et merke snakker man ofte om merkearkitektur - en gjennomtenking av hvordan elementer skal brukes for å være tydelig og ha en gjenkjennbar og attraktiv stil.
Mange av de mest kjente merkevarene er svært gamle. Det tar tid å opparbeide et merke. Men når det er gjort er det fantastiske muligheter. Det etterlatte inntrykket en merkevare skal gi kaller vi posisjonering,.. Det er altså det vil ønsker skal dukke opp. De tankene vi vil assosieres med. Forskjellen mellom et produkt og et annet - ganske like produkter kan være ganske stor. Dette kan gjelde alle produkter, varer som tjenester.
Spennende - ikke sant?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar