Komplett.no, nettbutikk med tilhold i Sandefjord |
Slik er markedsføring. Man konkurrerer. Kunden er dommeren. For det er pengene til kunden det er snakk om. Hvilken retning disse går.
Til Komplett.no eller til andre for eksempel. Derfor er konkurransen viktig. Og konkurransen handler om målgruppene man har. Og om måten man bruker konkurransemidlene, de de fleste kjenner som de fire eller fem P'er (Produkt, Pris, Plass og Påvirkning og det har blitt ganske vanlig å ta med Personale).
I denne lenkede saken kan du lese om tankene til Komplett.no. De konkurrerer med å være best på produkter, dybde og bredde, og leveringsevne. Og om levering - plass - varen til rett plass til rett tid. Og på å drive effektiv drift, slik at kostnadene blir lavest mulig så det blir penger igjen. Nå er det bøker. Tilgangen til bøker, gjennom et samarbeid med Haugen bok.
Hva er hemmeligheten bak å lykkes med nettsalg?
- La oss starte forklaringen med deg. Du ja! Nettopp deg. Hvordan står det til? - Du går rundt i livet ditt, og støter sikkert støtt og stadig borti situasjoner hvor du har lyst på ting, eller trenger ting. I en butikkverden så sjekker du tilbud, sjekker om du har råd, og så - støtt og stadig - kjøper du noe. Og det er det. Hvis varen har grei kvalitet så stopper det der, til neste gang du handler igjen da.
I nettsalg er det litt mer vrient. Der går du også rundt i livet ditt som over, og støter sikkert støtt og stadig borti situasjoner hvor du har lyst på ting, ting på nett - eller trenger ting, som finnes på nett. I "en nettverden" så sjekker du tilbud, sjekker om du har råd, og så - støtt og stadig - kjøper du noe. Og så venter du på å få varen. Via Posten/Bring, Helthjem eller Post Nord eller en annen.
- Og mens du venter - hva skjer da? Da går du rundt og ønsker deg ting, som over. Kanskje andre ting. Slik at når varen fra nettbutikken kommer, så ønsker du deg like mye eller mer også noe annet. Av den grunn må tiden fra du ønsker deg noe til du får varen din begrenses til et minimum. For med nettsalg er det slik at du kan angre. Uten å måtte begrunne det noe videre kan du gå fra kjøpsavtalen. Det er fordi det finnes en egen lov om nettsalg, og all annet salg enn salg enn "gjennom selgers faste utsalgssted" (butikker altså). Du kan angre. Og det gjør mange. Og de har rett til det. I nettsalg.
Nettbutikkenes ekstra konkurransemiddel - den sjette P måtte derfor kanskje bli P for Prompte (altså rask eller punktlig). Er du ikke rask og punktlig så angrer mange og du får færre handler og mye frakt og returer.
Det er dette de beste nettbutikkene har skjønt. Man må ha varene folk spør om, og få dem fram raskt.
Tempo og presisjon - et ekstra konkurransemiddel
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar