onsdag 6. juni 2018

Triste tider på torget

Bilde lånt fra adressa.no,  Foto: Rune Petter Ness
"For oss er dette en kollaps" starter en sak i Adressa. Det er Linda Tollefsen, assisterende daglig leder på San Sebastian Tapas & Vinbar som blir intervjuet. Og det er lite lystelig lesning.

Torget er under opp-pussing. Tonen er trist (pluss-sak, bak betalingsmur): "Der hun står er det til vanlig en inngjerdet uterestaurant hvor det stort sett daglig – i alle fall på godværsdager – er ganske fullt. Gravingen skjer så tett inntil restauranten at to barnevogner knapt kan passere hverandre. Markisen som brukes for å dekke over uteserveringen går godt inn på selve anleggsarbeidet."

Det er dårlige tider. Uteserveringen er vekk. Det er ikke så lett å komme dit. Og utsikten er en støvete og utrivelig byggeplass. Gjerder.

"- La det være klart at Trondheim får et fantastisk flott torgområde. Men å drive business med nesten to år til med graving, midlertidige løsninger og så videre, er ikke lett." sier eier og styreleder Steinar Hyll.

En litt annen tone er det på driftssjef Dan Steffen Aasen på Døgnvill, også det på Torvet: "- Det har vært tøft til nå, og vil bli det en stund. Men det er ingen fare for at vi gir oss. Vi var klar over at uteserveringen ikke kunne åpne før 1. juni, og gjennom sommeren vil den være åpen. Og da alt er klart vil den bli helt fantastisk. Da er vi plutselig midt i midtpunktet i byen", De har hett en omsetningssvikt, men den virker av saken mer planlagt. "en omsetningssvikt på over 50 prosent, og over ti færre ansatte." De har altså sett dette og iverksatt tiltak.

Nettopp dette er det man må gjøre. Man må se ting som skjer rundt en. Byggingen på Torget er på ingen måte noen ny sak, ikke uventet, men smertefull når den skjer. Når den skjer må man ha pakket sammen og lagt ned eller flyttet hvis man ikke tåler det, eventuelt reforhandlet leiekontrakter og nedbemannet.

Det å overraskes, og stå og skue som et offer utover plassen virker omtrent som begrunnelsen man i markedsføringen har for å starte med situasjonsanalyse. Vi kaller den SWOT - handler om hva er vi god og dårlig på, hvilke muligheter vi har og hva som kan true.

En varslet ombygging av Torget truer. Den kan tidsfestes. Man kan gå i dialog om hvordan, og vurdere om man kan bli eller om en må dra, drive videre til det smeller eller avvikle med mindre tap. Man har valg. Men valgene omfatter også muligheten til å vente til valget er å klage ved et gjerde.

Det er ikke et valg man finner teoretisk dekning for å ta i markedsføringslitteraturen, det er sikkert...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar