mandag 7. januar 2019

Når kommer en nyhet?

Min geniale idé er alt oppfunnet...
Har du noen gang undret deg over at ting som er nokså opplagte ikke finnes på produktet du har kjøpt? Jeg har det. Hvorfor i alle dager er ikke ting på plass? - har det hendt at jeg har tenkt.

En av de produktene jeg har tenkt slike tanker om er bilen. Jeg har tenkt - i våre dager må det da gå an å få på plass en måler som finner ut hvor mye olje det er i motoren, uten at man må ta opp panserlokket og grise seg til med å dra ut en pinne, for å se hvor langt opp oljen har kommet på peilepinnen. Man må ha et papir eller en fille for å gjøre det, og sølefaren er irriterende. En nokså upålitelig måling også, for bilen må stå flatt og oljen må være varm og oljen må har rent ned i bunnen der pinnen er. Så det er noen "og, og, og..." og godt med grisefare.

Så, er ikke det rart? - har jeg tenkt. Jeg har to nye biler med utstyrslister jeg ellers er godt tilfreds med, særlig den ene har de underligste ting av raffinert utstyr. Men altså ikke dette. Jeg har filskiftevarsler, antiskrens, blokkeringsfrie bremser, anti-kollisjonssystem som gjør at bilen stopper hvis ikke jeg bremser, jeg har navigasjon og ryggekamera og sensorer som gjør at jeg kan se bilen min i 3D når jeg rygger, jeg har energimonitor og lydanlegg, automatisk fjernlys og skiltleser for fart. Det er blindsonevarsler, klimaanlegg, cruisekontroll som følger farten på bilen foran, den låser seg opp selv og skrur på lys når jeg kommer og en hel haug andre fancy ting - men altså ingen varsler for hvor mye olje som er igjen. - Som jo er en svært viktig greie. For kjører man med for lite olje, så kan motoren skades. Skal jeg finne ut av det må jeg ut i været, ta opp panseret, og gjennomføre en måling som beskrevet. Det nærmeste jeg kommer å føle meg som en mekaniker.

Hva er det som gjør at Toyota ikke har installert det? Er det ikke funnet opp? Er jeg egentlig en genial produktoppfinner? De mest opplagte nyvinninger har kanskje bare ikke noen kommet på? -Neida. Det er funnet opp. Noen biler har det. Slike ting kommer gjerne først på såkalte premiumbiler, veldig dyre biler. - Hva er begrunnelsen for at det ikke finnes på min Toyota Rav 4?

Det handler om produktutvikling. Det kommer nok, men har ikke kommet ennå. For at en ting som dette skal komme på et produkt, så må produktet gjennom en hel del utviklingsfaser, rekkefølgen kan være litt forskjellig, eller parallelle.
  1. Idéfasen (man må få inn idéen og få tilgang til den. Patenter og slikt vil kunne gjøre det vanskelig. Ellers må man komme på idéen, eller se den hos andre, eller bli tipset på en måte)
  2. Idéen må vurderes som god. (Her kan man forkaste gode idéer feilaktig, utsette dem eller innføre andre, kanskje til og med idéer man burde latt være. En idé er ikke alene. Den konkurrerer med andre, gode og dårligere. Man kan sjelden gjøre alt. Så idéen må komme gjennom en silingsfase. Og det er mange som jobber for sine idéer i et stort foretak som Toyota.)
  3. Utvikling (Den må inn i produksjonslinja. Det betyr at man må plassere den i et produkt som allerede er det. Det kan godt være at man må vente på neste motormodell eller den etter der for å få plass i køen av utviklinger. Blir det for dyrt å utføre, blir det kanskje ikke noe av. Det må testes og designes, og testes igjen, sammen med andre. Kanskje kommer den i veien for andre hensyn og må ut igjen? Det er mye som skal klaffe.)
  4. Lønnsomheten skal vurderes. Er dette noe folk vil legge avgjørende vekt på. Er dette noe andre sammenlignbare konkurrenter har? I dette tilfellet er det (ennå) ikke det, dermed - ikke noe å stresse med kanskje? Ennå.
  5. Produksjon (Hvis idéen har holdt til dette, må den settes i produksjon. Det vil si at den må lages i stort antall og monteres på rett sted. Det betyr etter japansk produksjonsmodell at den må leveres rett før den skal inn, og settes på plass. Funksjonstesting og kvalitetstesting av alle deler må da være gjort, samt en studie som viser at dette ikke vil vanskeliggjøre produksjonen ellers. Den må oppfylle kvalitetskrav i fleng. 
  6. Den må inn i brosjyremateriell og informasjon. Derfor kommer slike ting ofte med nye modeller eller versjoner.
En ting som også vedrører produktutvikling, som mange kanskje ikke tenker over er produktansvar. Det finnes en egen lov om dette. Hvis bilprodusentene gjør det tungvint å følge med oljen, og bilistene ikke følger opp, så er det bileierne som tar regningen. Hvis billeverandør installerer tekniske anretninger inni bilen og dette ikke er varslet tydelig nok - så er det kanskje billeverandøren som hefter ved feilen. Godt mulig det ligger slike vurderinger også i produktutviklingsiveren - eller mangel på en slik. Det er kanskje tungvint men kundens problem, kan det være billeverandørene tenker. Leverandørene vil selvsagt aldri vedgå noe slikt. Det er ikke dermed sagt at det ikke er slik.
Det er altså en hel del hensyn vi som bilkjøpere ikke trenger å bekymre oss stort over, men som markedsførere allikevel tenker over. Det gjør bilprodusentene i produktutviklingen sin, eller mangel på slik. Produktutviklingen skal sikre et så godt produkt som mulig. I en balansegang med pris og andre hensyn. Vi kjøper jo det vi oppfatter som de beste produktene - og så tar vi hensyn til pris. Vi kjøper ikke alltid billigst. Men det er et forhold mellom produktopplevelsen vår og prisen. 

Og produktopplevelsen består av flere lag med opplevelser og inntrykk...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar