onsdag 2. januar 2013

200000 Nordmenn kan ta feil

Nærmest snublet over en annonse på adressa.no som var litt interessant, for oss som er sånn litt over gjennomsnittet interessert i markedsføring. 

Illustrasjonen viser faksimile fra nettannonsen - en såkalt pop-up, som dukker opp i et nytt vindu. Let's deal er et konsept hvor man blir medlem, og så hvis mange er interessert, så kjøpes det varer til dem som har reservert - og så tjener Let's Deal en provisjon på varene. For dem som handler så får de fordelen av å være en del av litt større innkjøp, og dermed billigere.

Smart konsept egentlig, særlig for dem som tjener penger på det.

Men det var ikke dette konseptet som fanget min interesse, egentlig, men argumentasjonen. 200000 nordmenn kan ikke ta feil, står det. Dette baserer seg på tankeforenklingen "hvis mange gjør noe, så er det riktig" - kalles også teorien om sosiale bevis. Det er kjent en tankeforenkling som baserer seg på erfaring, slik er det ofte. De lureste ting gjør gjerne mange. Men: Hvis du gjør det fordi en annen gjør det, og den andre gjør det fordi du gjør det så kan det godt være at dere lurer hverandre. Det er nemlig ikke slik at de mange gjør må være lurt - i mange tilfeller er det lurt å gjøre motsatt. De fleste betaler full pris for eksempel... Tenk på det.

Det er imidlertid et lurt argumentasjonstriks å si at 200000 kan ikke ta feil. Det høres sant ut ved første "ørekast".

Hva synes du - legg gjerne igjen en kommentar med din mening.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar