søndag 18. august 2013

En pose til besvær?

Bilde lånt på Meny.no. Meny har ingenting med artikkelen å gjøre.
Noe så ubetydelig som poser kan skape bryderi og dårlig harmoni mellom kunder og butikkbetjening. De setter stemningen til dårlig, slik at kanskje betjeningen er småsur når neste kunde kommer.

Et oppgitt innlegg på Facebook av ei jeg vet jobber i en matvarebutikk lyder slik:

"Jeg undres....over alle de som fremdeles gidder å starte en diskusjon rundt temaet BÆREPOSE???"

Vedkommende som skrev dette har vært butikksjef i en matvarebutikk i Bergen. Jeg leste kommentarfeltet - hun hadde nemlig fått 12 liker og 24 kommentarer. Flere av kommentatorene jobbet tydeligvis i butikk, og hadde opplevelser av dette. Dette ga en artig innsikt i tankegangen til butikkenes servicepersonale - de som har som sin viktigste jobb -  nei det er ikke å passe posene - det er å sørge for at kunden tar med seg pengene sine dit også neste gang for å handle. Det er nemlig det som skaper den langsiktige omsetningen.

De 24 kommentarene om poser varierte i innhold. Noen la vekt på at om butikken ikke tok en krone for posen så var en million poser en million tapt. Jeg tenker tja... Man kunne umerkelig lagt littebitt på prisen på mange varer, og vips - man fikk inn samme prisen uten at kunden følte det direkte.

En av kommentatorene påsto å ha gitt ut masse poser gratis, og fikk en småirritert kommentar tilbake: "har du gitt ut bæreposene gratis i din Rimikarriere ????". Tydelig et fokusområde dette.

Noen kommentarer raljerte over hvor dumme kunder er, og at noen sniker seg tilbake for å hente poser. Et riktig skurkeaktig syn på kunden altså.

Noen skrev "Tenk om vi slo inn poser uten å spørre!! Hoho, da hadde det blitt liv:-)".

I tillegg var det en  beretning om "de gamle, absolutt helt utgåtte, utslitte klisjeene.: ja, ka mener du skal eg bære det i armene eller putte de i lommene. Det skurrer fælt i ørene. Og jeg som bare er høflig og spør: trenger du bæreposer."

I det hele tatt - var jeg ansvarlig for en dagligvarekjede, så ville jeg straks sørge for at posene ble kalkulert inn i prisen, og at de ansatte fikk klar beskjed om å være blide og snille mot kundene, slik at kundene fikk lyst til å komme tilbake.

Det mener nå jeg. Tenke seg til å legge opp til en krangel mellom ansatt og kunde akkurat i det kunden skal gå... Ikke lurt.

Eller hva synes du? Lurt å ta en krangel med kunden før hun/han går? Legg igjen en kommentar om du har erfaringer eller synspunkter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar