torsdag 28. mai 2015

Konturflaska

Illustrasjon hentet fra Coca Cola samlerklubbens side.
Merkeelementer kan være så mangt, både former, farger, skrifter og nær sagt alt som gir opplevelse og gjenkjenning. En av de mest kjente merkeelementene i verden, om ikke det mest kjente feirer 100-års jubileum i år, nemlig konturflaska til Coca-Cola.

Flasken ble formgitt mellom 1913 og 1915. 16. november 1915 ble flasken patenter, leser vi på sidene til den norske "The Coca-Cola Collectors Club". For så innarbeidet kan et varemerke bli at det får egen fanklubb eller samlerklubb. I 1977 ble flaska varemerkegodkjent etter atskillige forandringer. Men preget kan man fremdeles kjenne igjen - selv i mørket.

I mars fikk Coca Cola Norge kritikk for å ha vist sin kampanje som hyller flasken for barn. Stadig nye generasjoner minnes på om flasken, fargen og skriften og slagordene "It's the real thing", "Things go better with Coke" og "Coke is it". Også slagord kan være del av et merke. Det handler om gjenkjenning og det handler om "Top of mind" plassering innenfor sine produkter.

På illustrasjonen ser vi opphavet til flasken, formlikheten med ingrediensene, kokablader (eng. coca leaves) og kolanøtter (eng. kola nuts).

Som du kan lese -  "Coca-Cola regnes som verdens mest kjente og verdifulle varemerke og er kanskje det beste eksempelet på global markedsføring av en merkevare. Markedsføringen er bl.a. kjennetegnet av at man har holdt på varemerkets grafiske profil gjennom historien". Tålmodighet og fokus er stikkord. Det andre er at mange av de sterke merkevarene har en lang historie.

Merkebygging is it!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar