mandag 26. oktober 2015

Kos hos Kjos, og en vits...

Bagasje eller inntjening - som man ser det, foto: Norwegian
Kjos-ledede og -eide Norwegian tjener penger. Mest oppsiktsvekkende er hva de tjener på annet enn selve flyvingen. 

For selv om Norwegian er et flyselskap er det jo ikke nødvendigvis bare selve flyreisen de må tjene penger på. Nei, Norwegian har en inntekt på 967 millioner kroner på mat, bagasje og tilleggsytelser siste kvartal leser vi i en artikkel på aftenposten.no. Dette utgjør 13 prosent av flyselskapets samlede inntekter.

Dette viser at det er mulig å skaffe seg et rykte som billig, som folk aksepterer. Dermed kan du ta penger for hva det skal være i tillegg uten at folk reagerer så mye på det. Og de som reagerer tar kanskje andre flyselskaper. De som ikke reagerer regner kanskje ikke på totalprisen?

Noen reagerer. Norwegian har fått vitsing og latteliggjøring rundt slik de holder på, for eksempel denne som har versert på nettet en periode nå:

"Administrerende direktør i Norwegian Bjørn Kjos går inn i en bar i Trønderhovedstaden.
- En øl takk.
- Det blir bare 5 kroner herr Kjos.
- Oj, det var billig!
- Ja vi serverer den billigste ølen i Trondheim.
- Her får man god valuta for pengene!
- Jeg kan se at du ikke har et glass med seg selv, så du får nok bruke en av våre. Det koster 15 kr.
Kjos skulte på bartender, men bestemte seg for ikke å klage.
Han gikk mot et bord for å få ølen servert der.
- Jeg beklager, men du har vist ikke bestilt bord før du kom, det koster 20 kr. ekstra. Hvis du hadde bestilt på forhånd ville det bare kostet en tier!
- Og beklager, men du ser ut til å være litt for stor for våre seter, det koster 40 kr. Du fyller nok opp litt for mye.
Kjos er opprørt nå og hevder at ingen er så små at de kan holde seg innenfor de små setene.
Men han gir seg og tar opp sin iPad fra vesken.
- Beklager igjen Kjos, men vi tillater ikke den type elektronikk her, men for 30 kr kan du kjøpe en lisens.
Kjos har nå brukt 105 kroner for å få servert en øl for en femmer.
Han er veldig utålmodig og roper: kommer ØLEN SNART!
- Dessverre Kjos, Jeg har nettopp blitt fortalt at ølen er kansellert på grunn av tekniske problemer og været. Her er din femmer for øl.
-. Men hva med de andre 105 kr jeg har betalt?
- I samsvar med EU-reglene er vi bare nødt til å refundere prisen på øl, tilleggstjenester er ikke inkludert.
- Takk for besøket, og husk en annen gang at vi serverer Trondheims billigste øl!
"

Måten man setter pris virker inn på hvordan man oppfattes.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar