fredag 30. oktober 2015

Yngre Mercedeskunder

A250 - En bil nye kjøpergrupper synes er fin
Bilsalg handler i stor grad om lojalitet til merke. Bilhandlerne har unik tilgang til kundenes kjøpshistorikk gjennom kjøp og servicer. Av og til skjer skifter. Mercedes har et slikt nå.

Gjennom nylanseringen av modellserien A-Klasse har nemlig Mercedes-Benz klart å rekruttere langt flere kunder fra andre bilmerker enn tidligere. Det er en interessant trend. For når bilkundene skifter merke må både de og konkurrentene tenke nytt.

Den som får nye kunder får mulighet for gjensalg videre. Men det er til en ny kundegruppe, som man ikke kjenner kjøpsatferden til. Det er viktig at Mercedes nå spiller sine kort riktig for å beholde kundene. Så langt i 2015 har rekrutteringen fra andre merker ligget på over 70 prosent, leser vi i saken på hegnar.no. Det betyr at en ny type kunder har kommet inn - yngre. Man vet ikke om de kommer til å oppføre seg så lojalt som tidligere kunder kanskje har gjort. Dermed må Mercedes legge planer for hvordan de skal håndtere dette. Spennende tide for dem altså, og interessant for oss som følger med fra utsiden. Mye spennende som skjer i bilbransjen for tiden, med dieselskandaler, framgang for hybrid- og elektriske løsninger.

Den modellen vi her ser, nemlig A-klasse rekrutteres særlig fra VW Golf, deretter fulgt av BMW 3-serie og Audi A3, opplyser importøren. Samme størrelse og form altså, men ny leverandør og nytt merke altså. Spørsmålet Mercedes også må stille seg er hvilke modeller kjøperene vil bevege seg videre i. A-klassen kan fungere som en første Mercedes,  og kundene kjøper seg kanskje «oppover» neste gang i modellutvalget. En markedsplan for Mercedes sine nye kunder bør innbefatte dialog med kunder om opplevelser og å følge med på livsfaser hver enkelt kunde går gjennom i forhold til behov for bil. Slikt finnes det gode dataløsninger som hjelper en markedsfører med.

Det er alltid spennende å følge med slike endringer i markedet, og hvordan leverandører reagerer på det...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar