mandag 31. oktober 2016

Å vurdere et marked

Hva er et marked? Eller hvor stort er det egentlig? Hva kan man si er størrelsen på et marked? Alle? Noen? Hvem?

Et forsøk på å ordne dette kan man finne i forkortelsene og tenkemåtene rundt dette. De tre akronymene TAM, SAM og SOM er forkortelser for
- Total Available Market  (TAM) altså det totale markedet som er tilgjengelig for hvemsomhelst, man må bare ta det. Det sier seg selv at om du er liten og lokal så er fastfoodmarkedet i Spania eller USA lite interessant.
- Serviceable Available Market (SAM) er den delen av det du kan nå eller betjene. Dette er en mye mer interessant del hvis du skal anslå et markedspotensiale. Men det er langt fra sannsynlig at selv dette "bare er å høste" - derfor bør du også vurdere hva som er
- Serviceable Obtainable Market (SOM) hva det er sannsynlig eller mulig å kunne oppnå. Og da er du nærmere et totalmarked som er av interesse.

Det er slett ikke sikkert du går for alle av disse heller - men ved å tvinge deg selv til å anslå litt hvor stort markedspotensialet er så kan du kanskje se det hvis ikke markedspotensialet er stort nok.

Du kan finne en beskrivelse av dette med eksempler i denne bloggsaken (på engelsk). Begrepene brukes også tilpasset til norske forhold i Norge.

Det er viktig å kunne vurdere sitt marked.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar