torsdag 27. oktober 2016

Bilen konkurrentene frykter

Lanseringen av Kodiaq
Skoda lager ny modell. Bilen er oppkalt etter en bjørn - stor og sterk. Bilen ser til forveksling lik ut som de store luksus-SUVene på markedet - ikke rart de følger lanseringen.

Du kan se bilen ved å lese saken på abc-nyheter. Der ser du både tekst og film. Dette blir en flott bil med mye plass og fint utseende, og teknologi som beskrives som "hyllevare". Teknologi som allerede er der. Teknologi som ikke må utvikles og det er en god del kostnader og usikkerhet med. I tillegg til dette har Skoda opparbeidet seg et rykte som helt greit pluss. De er de mest kostnadseffektive i VW-Audi konsernet. De har billigere arbeidskraft og bruker samme teknologi. Kort sagt en vinneroppskrift.

Det nye nå er at de konkurrerer nærmest med det samme - gode biler, fint design, kvalitet og plass, til lavere priser. Hva mangler de da? Status. De har ikke det samme som mange andre merker har opparbeidet seg. Skoda ruller ikke like fint på tunga som verken BMW eller Volvo eller Mercedes. Men når markedet får se denne modellen, så spørs det om de tenker at de nevnte er overpriset. For den nye Kodiaq-modellen ser ut som en bra bil. Den er det nok også. Og hvis den er mye billigere, så spørs det da hva er ekstrafølelsen verdt ved å sette seg inn i en annen bil -  med litt mer status? Biler taper seg mye i pris - særlig de første årene. Så her er det gode muligheter for å sulle bort en god bunke tusenlapper ekstra ved å velge et "finere" merke. Det er dette som er merkevarens hemmelighet. Det er denne ekstra følelsen -en følelse av noe, Av status eller av bestemte verdier som er innarbeidet i merket - Volvo - ekstra trygghet, BMW ekstra kjøreglede, Mercedes - det beste eller ingen ting...

Men holder det? - I møtet med en pris som rokker ved prisnivået blant sammenlignbare biler, eller vil folk begynne å tenke over om det er keiserens nye klær de betaler for? - For det er en riktig fyldig bunke tilleggsbetaling for den ekstra følelsen. Det bør være noe der da...

Vi får se - interessant å følge med på!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar