fredag 21. oktober 2016

Morsom reklame - eller

Johaugsaken har rast i medier. Denne sympatiske og flinke skijenta som har gjort oss alle litt stolte. Hun har på alle måter framstått som sunn og sympatisk. Nyheten om at hun var tatt med en ørliten mengde med et ulovlig stoff i kroppen overrasket oss alle.

Også finnene. I dette tilfellet ser vi en reklame fra finske Lidl, som har "rigget" et tilbud på norsk laks. Kjøper du norsk røkelaks får du med Leppepomade på kjøpet.

Etisk eller ikke? Det er noe enhver markedsfører må ta stilling til for alt man gjør. Går det an å utnytte en slik situasjon til "morsom" markedsføring. Er dette noe kjendiser må tåle eller er det over grensen.

Det skaper ihvertfall oppmerksomhet. Og oppmerksomhet er man avhengig av for å trenge gjennom strømmen av inntrykk som forbrukerne utsettes for. Skal man bli sett, så man kan fenge interesse, og skape kjøpsvilje, så må man først bli lagt merke til.

- Hva legges så merke til da? -Det som legges merke til er det kjente, det folk er opptatt av og har i hodet fra før, eller det morsomme, det overraskende - overraskende i form eller innhold. Det vet reklamemakerne. Derfor noe slikt som dette. Og kan man i tillegg spille på skadefryd så kan det også hjelpe? Men man må da altså vurdere om det er riktig. Er det etisk?

Denne bloggen har mer som mål å få leseren til å tenke enn å bringe skråsikre svar.

Så tenk gjennom denne selv du, og diskuter gjerne med noen andre. Det lærer man mye av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar