onsdag 26. november 2014

Ølmarked i endring?

Fra nettsidene til Budweiser - det nærmer seg jul...
Budweiser «the King of Beers» opplever nedgang. Fra å være det dominerende ølet amerikanerne drikker, det mest solgte ølet opplever Budweiser nå nedgang.

De som utkonkurrerer dem er mikrobryggeriene virker det som. 44 prosent av amerikanerne mellom 21 og 27 år har aldri smakt Budweiser, leser vi. Det er altså nye tider. Tradisjoner som har vært danner ikke nødvendigvis grunnlaget for hvordan framtiden blir. Dette interessante trender og perspektiver for oss som er litt over gjennomsnittet opptatt av markedsføring. Framtiden blir ikke nødvendigvis lenger formet slik som framtiden tidligere gikk over i nåtid. Tradisjoner i forbruk overføres ikke nødvendigvis på samme måte? Kan det være slik at individualisme over for den mer kollektive tradisjon i forbruksmønsteret framover, eller er det bare nye grupper som settertrenden for det kollektive enn før? Vi kan undre oss over hva vi egentlig ser i dette.

Hva blir så svaret bryggeriet tenker ut i forhold til dette? Jo, nå vurderer de to ting - egne nisjeprodukter er det første. Ta opp konkurransen. Være med og tilby alternativer. Dernest, reklamekampanjer rettet spisset inn mot dem bryggeriet tror kommer til å dominere meningen om forbruk framover. Hvem er det viktig at oppfatter produktet deres som "coolt". De satser på å få til en renessanse blant de unge, lik klesmerket Levis og skoprodusenten Converse tidligere har klart, leser vi i artikkelen.

Interesant trend - fra masseøl som mange drikker, til mikrobrygg. Utforskende på nye smaker heller enn å holde seg lojalt til et merke. Har potensiale til å forandre en bransjes konkurranselogikk. Ser du i lenkene til saken så skjer noe liknende i vårt land, flere små ølsorter har dukket opp og utfordrer de store. Plutselig framstår kanskje de store og tradisjonelle merkene litt kjedelig. Ellers er det jo et interessant fordi det er restriksjoner på hvordan man kan markedsføre produktet. Og hva gjør markedsførerene da? Det er helt sikkert ikke noe mindre ønske om å lykkes på jobben av den grunn. Man må bare jobbe annerledes. Innenfor det man har lov til.

Særlig i Norge, for vi har enda sterkere reguleringer på dette feltet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar