mandag 24. november 2014

Ulovlig reklame

Vannflaske såklart
Alkoholreklame er ikke lov. Dette prøver noen å omgå. For eksempel ved å kalle det "det du vet".

Denne gangen er det Stena Line som lokker med 20% på "det du vet". Dette skaper ikke begeistring i Helsedirektoratet. For reklame for alkohol er ikke lov.

Vi har tidligere hørt om Aker brygges forsøk med å selge utepils uten "p" og "l", altså uteis - formgitt som en skummende duggfrisk is, i ølfarge. Naturligvis reklame for alkohol.

Når nå Stena Line lokker med 20% på "det du vet" tror vi vel kanskje ikke helt på forsikringene deres om at det ikke handler om alkohol.

Det interessante i denne saken er å lese vurderingene fra tidligere rettslig behandling av dette.

Og så er det kanskje bra at Stena Line opererer til sjøs, for det er vel tidenes rotur å forklare at dette ikke var ment som reklame for alkohol, at dette bare er en kreativ måte å utforme reklamekampanjen på.

En av rammebetingelsene i markedsføringen er lovverket. Det må man holde seg innenfor. En av konsekvensene er at man må bruke mye tid på å håndtere støy og dårlig omtale.

Noen tror at all publisitet er positivt. Det er ikke nødvendigvis det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar