onsdag 10. desember 2014

Elg i solnedgang?

Abercrombie & Fitch har problemer. Salget stuper, kundene uteblir. Det tungt parfymerte og mørke og litt mystiske butikk-konseptet sliter.

Og det som ødelegger for dem i følge artikkelen på dn.no er at ungdommer har begynt å unngå klær med svært synlige merker. Abercrombie var trege til å endre seg. Først nylig annonserte kjeden at den vil fjerne den velkjente elgen og andre logoer fra klærne.

For merkevareprodusenter må dette være en utfordring, både å skulle levere en merkevare og gjøre den diskret på samme måte. I tillegg åpner dette som vi leser for nye konkurrenter - billigere. Men det har trolig ikke skjedd store omveltninger inni folks hoder - kun i formene, så diskrete merkevarer vil nok fortsatt gjøre det bra. Grunnlaget for dyre merkevarer kan man tenke seg er folks behov for å signalisere vellykkethet og velstand, sosial tilhørighet, uniformering.

Dette endrer seg ikke om signalene blir litt mer diskrete. Men motebransjen er skummel. Folk kommer og går i flokk. Også kundene. Trender blant forbrukerne må leverandører fange opp tidlig.

Blir spennende å se hvordan det går med A&F framover.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar