torsdag 4. desember 2014

Kylling - nam?

 Liten og søt men innholdet er litt usikkert.
Kylling er godt og ... Godt. Det smaker godt, men er det sunt? Lyst kjøtt skulle jo være sunnere, men så var det disse antibiotikaresistente greiene da... Ikke helt topp å forbinde med mat?

Rema 1000 har merket en nedgang i salget leser vi og mye verre Legeforeningens president, Hege Gjessing, ut i avisen og sa at hun ikke har spist kylling i hele høst.Tidligere i høst leste vi om listeriafunn i kyllingkjøtt. Så kylling - tja, jeg vet ikke helt?

Tidliger i høst var det en diskusjon om kyllingkjøtt skulle merkes som risikoprodukt. Mattilsynet uttaler at de "ikke vet nok til å gi råd om risikomerking av kyllingkjøtt. Vi må ha mer kunnskap om hvilken risiko disse bakteriene faktisk utgjør". Vi kan også lese at kyllingkjøttprodusentene planlegger å slutte å gi kyllinger stoffet narsasin i løpet av 2016. Heller ikke dette er egnet til å få fram nam, nam-godfølelsen hos meg. Skal ikke ha kylling til middag i dag.

Slike nyheter som dette er egnet til å påvirke folks holdninger. Har du ikke klart for deg hva holdninger er så klikk på ordet. Artikkelen gir en kort innføring i dette. Den sier at holdninger består av tanker, følelser og handlinger som relateres til et objekt, for eksempel kyllingkjøtt. Det verste med slik holdningsdannelse for dem som ikke ønsker negative holdninger til for eksempel kyllingkjøtt er at de styrkes nærmest av seg selv. Begynner du å få en negativ holdning basert på følelser og kunnskap (fakta du har hørt) så slutter du kanskje å spise kjøttet. Dermed har du en atferd knyttet til dette, som også er med på å påvirke holdningen, eller holdningens styrke. Så det er alvorlige greier å få gjort noe med for dem som lever av å levere produktet. Når manges holdninger begynner å virke sammen, kaller vi det for et omdømme. Også dette begrepet er beskrevet på bloggen tidligere, trykk og les om du er usikker.

Den viktigste bestanddelen i et godt omdømme er et godt innhold. Man må ikke forledes til å tro at bransjen har et omdømmeproblem som smarte pr-folk kan løse for dem. Bransjen må rett og slett fortjene et godt rykte. Til dette er det ingen snarveier. Er det du handler med urent, blir ryktet ditt det samme. Men har du et rent og godt produkt, så må du jobbe med omdømmet.

Så nam eller ikke nam - Det er bransjens utfordring nå...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar