mandag 19. januar 2015

Naivt lettlurt!

Vil du få en jakke gratis???
Når ting virker for godt til å være sant...... - Så er de ofte ikke sanne heller. Første læresetning mot naivitet. 

Bli jakkeprøver og få gratis jakke? Prøv en iPad og behold den som takk.


Er du en av dem som har gått på noe slikt? Lykke til! Du kommer til å få mye epost framover.

Dette er en dyster form for markedsføring. En slik form som bringer hele bransjen og faget i vanry. Men det er handlingen - ikke faget det er noe feil med her. En som bruker matematikk for å begå en forbrytelse gjør ikke matematikken klanderverdig. Det samme gjelder naturligvis markedsføring. Men muligheten til å tjene raske penger er tydeligvis fristende for en del.

Folk flest er stort sett seriøse. Men ikke alle. I saken fra e24.no kan vi lese om firmaet som lokker folk til å melde inn opplysninger om seg selv. Du må bare melde deg som interessert i å teste et produkt helt gratis... Det skjer ikke naturligvis. Straks du har sendt inn opplysningene om deg og haket av for at du kan få gode tilbud, ja så skjer det; Du får tilbud. Og firmaet som selger "deg" - dvs din adresse tjener litt på det. Å bruke din adresse altså. For adresser til aktive epostkontoer og telefonnumre er en salgbar verdi, fordi det kan brukes til å få til ulike salg.

For det er noen der ute som ønsker seg dine penger. - Det er ikke noen der ute som ønsker å gi deg en gratis jakke - eller iPad, uansett hvor fristende det er å tro det. Hvorfor skulle de ønske det?

Lærte en gang at hvis du skal lære engelsk, så start med følgende setning: "there is no such thing as a free lunch". Når du skjønner denne godt blir livet lettere.

Det gjelder å tenke!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar