søndag 11. november 2018

Når man konkurrerer mot seg selv...

Rørende ærlig? 24 timer med galskap?
Hurra! Snart er det Black Friday. I dag er det Singles Day! Tulldager og Crazy Days. Cyber monday. Salgsdagene står i kø. Julebrusen og julegodtet har alt rukket å bli kjedelig. Vi har det godt, kanskje for godt. 

Men handelen har ikke det, kan vi lese. Den sliter. Og når den sliter, driver den så salg at alle varene de skulle solgt til gode julepriser, er allerede på salg. Så når jula kommer er kanskje mange fornøyd, til lavere priser. Virke - handelens egen bransjeorganisasjon - frykter at innføringen av nye salgsdager tar juleomsetningen. Det vil altså si at juleomsetningen er solgt til kampanjepriser før julehandelen skulle startet.

Markedsplanlegging handler om å sette opp en fundert plan over aktiviteter som skal sørge for den omsetningen man ønsker. For å få til det bruker man anledninger. Jul, påske, vinterferie, sommerferie med penger igjen på skatten-tid, skolestart, høstferie, tulldager, Halloween, Crazy Days og Black Friday. Alle dagene gir påskudd til aktiviteter og kjøpefest-følelse. Noen dager forventer folk reduserte priser.

"– Det virker ulogisk å legge inn flere salgsdager når varehandelen sliter, men på grunn av at den sliter, har den bygd seg opp et overskudd av varer. Salgsdagene gir muligheter til å få solgt unna disse", sier Peder Inge Furseth, professor i innovasjon ved Handelshøyskolen BI i saken over. Man sliter altså så hardt at man ødelegger for seg selv. Eller som man også sier det, man tisser i buksa for å holde seg varm. Ingen stor fyringsteknikk. 

Hva bør man gjøre? Ikke godt å si, egentlig. Hvis handelen flopper, så gjør den det. Handelen har selv skapt en konkurranse som gir for lave priser. Godt mulig at noen må gå konkurs for å få dempet konkurransen. Kanskje må vi som handler skjerpe oss og handle det vi trenger, og ikke alt mulig rask som er nedsatt. Kanskje tar netthandelen over. 

De som sliter verst er nemlig de som både sliter og har høye faste kostnader, som husleie i sentrale byområder. Dyrt. Krever høy omsetning. Og folk har blitt gode til å sammenligne priser. Mange nett-tjenester hjelper oss med det. Konkurransen hardner. Folk kan få tak i samme varer der de er billigst.

I vår miljøbevisste tid stiger også motstanden mot "elleville kjøpedager" - fremtiden i våre hender arrangerer under slagordet "Do something, Buy nothing" en boikott av Black Friday.

Spennende fenomen dette - og du kan påvirke det. Med hva du handler...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar