torsdag 29. november 2018

Komplett endrer

Grunner til å handle på nett - hva med returer? Kilde E24
For en stund siden prøvde komplett.no seg på et nytt konsept. De er flinke på å håndtere ordre. Man får god informasjon og rask frakt - varene enkelt og greit hjem til seg.

For å ha sagt det: Jeg er selv kunde hos dem, dette er ikke betalt eller påvirket på noen annen måte. Jeg handler hos dem, og har mine erfaringer med det - og det er det.

Nå legger Komplett ned en del av virksomheten, leser vi. De prøvde seg for ett og et halvt år siden på å lage en "Amazon-basert" satsing, hvor de selger for seg selv eller for andre et bredt utvalg varer. Det Komplett.no er  mest kjent for er elektronikk, data og foto. Men i denne satsingen som du kan lese om via lenker i saken som er lenket opp her, så inngår Jernia, Spaceworld Soundgarden, Platekompaniet, Elefun og Haugenbok.no - ulike varer - konkurrenter og ikke-konkurrenter. Fordelen til Komplett er at de er kjent, og har en kundbase som stoler på dem, og de kan logistikk. De gjør det som er netthandelens viktigste konkurransemidler - de får fram varen kjapt og problemfritt.

Grunnen til at jeg sier at dette er netthandelens viktigste konkurransemidler er at når det gjelder netthandel så bestiller kunden varen når man ønsker seg noe. Det å ønske seg noe er en tilstand som går lett over. Den avløses av livets nye "ønskersegnoe". Vi går rundt og ønsker oss ting, og handler ting, og ønsker oss nye ting hele livet. Med netthandel og annen handel som er utenfor selgers faste utsalgssted som det heter, så har man angrerett. Man kan ombestemme seg uten at det er noe krav til grunn. Og det gjør folk om de må vente lenge. Dette kan jeg selv huske fra da jeg jobbet med dette selv. Det var faktisk mer lønnsomt å bemanne med folk som jobbet overtid og håndtere ordre som kom inn i løpet av samme dag og kveld, enn å vente til man hadde kapasitet, nettopp fordi at etter få dager øker retursannsynligheten kraftig. Folk bruker angreretten de har etter angrerettloven.

Det holder ikke å drive kampanjer for å få folk til å handle, hvis de ikke beholder varen. Det fører tvert imot til mer returhåndtering, emballasje som må hives, skadde varer og bortkastet porto.

Det som oppgis å  ha vært vanskelig for Komplett er å få til god nok flyt når varer ikke bare kommer fra dem, men også fra andre lagre rundt omkring. De klarer ikke å styre denne prosessen med kvalitet de er fornøyd med. Det koster omdømme om det blir rot og tull, i tillegg til at leveranser som er for sene ikke nødvendigvis heller blir lønnsomme, med bakgrunn i det jeg har beskrevet her. Så Komplett oppsummerer med at det er lov å prøve og feile og ta et skritt tilbake og ombestemme seg. Tilsvarende modell for samarbeid Komplett ikke har lykkes med finnes eksempelvis i Sverige med den kanskje ikke ukjente https://www.qlirogroup.com/, som blant annet står bak cdon. Netthandel er på full fart inn i folks vaner. Nå er mye av det vi handler småvarer, og den varslede endringen om bortfall av 350-kronersgrensen vil nok kunne ha en del å si - fra endring av vaner til kollaps.

Det blir spennende å følge etter hvert. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar