mandag 26. november 2018

Situasjonsanalyse i Midtbyen

Besøker du Carmas side er det tilbud om nyhetsbrev du møter...
Det er ikke mangel på parkering eller lange køer som gjør at jeg ikke handler i Midtbyen, sier Joakim Blix Prestmo fra BN-bank i Adresseavisen i dag. 

Vi er i Trondheim. Det har vært en lang og litt sytete tid med mange klager på graving, mangel på framkommelighet, mangel på parkeringsplasser, byplanlegging med utbygging av kjøpesentre rundt byen. Alt dette trekker handel vekk fra Midtbyen. Butikkdøden har vært et tema der. Men ikke bare der, den har vært et tema mange steder. Og ikke bare i Trondheim, men flere steder. Det er det Blix Prestmo peker på i artikkelen i adressa som du kan lese ved å trykke her; at problemet ikke nødvendigvis er veier og parkering og slikt politikerene trykker ned over oss. Det er hva vi gjør - markedsføringsgrepene.

"Kjenner du som butikksjef ikke til forkortelsene ML, VR, AI eller SoMe, er det kanskje ikke så rart butikken går dårlig." sier han. Begrepene betyr i rekkefølge maskinlæring, Virtual Reality, Artificial Intelligence og sosiale medier. Kan du ikke  bruke teknologien for å kjenne igjen dine kunder -og gi det de vil ha, og holde kontakten - forsyne dem med det de ønsker - ikke spam, men det de ønsker - så fortjener du dem kanskje ikke. Teknologien eller teknologier er på full fart til å kunne hjelpe oss markedsførere. 

De som behersker dette er morgendagens vinnere. Ikke de som ønsker å drive en rolig selvstendig skobutikk i sentrum. Deres tid er over. Og det skyldes kundene, ikke parkering. Og innleggsforfatteren peker på et lite paradoks: "Butikkeiere hevder at Midtbyen er lite attraktiv, selv om byen er langt fra folketom på søndagene. Folk strømmer til byens kulturtilbud."

Trondheims befolkning øker med noe over to tusen hvert år. Det har den gjort i mange år. 

Måten vi handler på er i dramatisk endring. Vi handler på bussen. Vi sjekker prisene på nettet før vi handler. Samme vare kan du få tilsendt. Er det mye billigere, så gjør vi det. Som handlende må du gi kundene en grunn til å handle hos deg, når varer har blitt standardiserte og allmenn tilgjengelige på hvert nes i landet eller i hver bygate fra nettet i tillegg til butikkene.

I 1960 skrev Theodore Levitt en kjent artikkel om "Marketing Myopia" - markedsføringens nærsynthet. Han viste at det ikke alltid er lett å oppdage endringer -- langt mindre ta hensyn til disse. Det er lett å bli fastlåst i gamle oppfatninger, særlig når noen er enige med deg. Når omgivelser endrer seg må man løfte nesen og følge med. Levitt pekte på forbrukerne. Markedet, konkurrenter og samfunnet har blitt tema senere, som i en artikkel allerede i 2010 peker på at man må kartlegge ikke bare kunder, men også andre som har en form for interesse i en. Skaff deg et bilde, finn ut hvem som teller for deg, finn ut hva de ønsker i dag og kartlegg deres innflytelse, engasjer deg i dem og legg inn dette i planleggingen og orienteringen. Planlegg for og med dem rundt deg. 

Noen foretak (trolig nokså mange) gjør ikke det. De følger for lite med. De tar ikke inn over seg de nye ønskene kundene får, ettersom de blir mer bortskjemt. De blir vant til å bli vartet opp. Skal du handle i butikk framfor nett vil du ha en grunn. Opplevelse. Det er ikke nok å få sko som er det jeg tilfeldigvis bruker som eksempel her. Du kan få sko alle steder, til og med billigere. Hvorfor handle dem i midtbyen? Det må en midtbybutikk svare på, og gi en grunn til. Det er utfordringen for markedsføringen i midtbyen.

"En viktig grunn til Amazon sin suksess er evnen til å tilby meg bøker jeg får lyst til å lese. Butikkene bør sende meg nyhetsbrev og blogger som matcher mine handlevaner.", sier Blix Prestmo. Han får sjelden nyhetsbrev fra butikker i Midtbyen.

Et hederlig unntak han holder fram er klesbutikken Carma. De gjør det. Og de driver så det suser. Ikke bare med butikk i Midtbyen, men det også. I tillegg driver de nettbutikk og en ivrig virksomhet på sosiale medier. Og det er nettopp det som er greia. Det holder ikke å drive en lun butikk alene, hvis ikke kundene er tilfreds med det. Av den enkle grunn av at det er kundene som kommer ruslende med penger, eller ikke...

Levitt, T. (1960), «Marketing Myopia»,Harvard Business Review, Vol. 38, No. 4, s. 45--56.
Craig Smith, N, Drumwright M. og Gentile, M. «The New Marketing Myopia» , Journal of Public Policy & Marketing, Vol 29, No. 1, s. 4-11.


Interessante tider for oss med litt markedsføringsinteresse... eller hva?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar