tirsdag 18. desember 2018

Harde pakker varer kort?

Harde pakker fra for litt siden?
Vi går inn i en pakketid. En tid hvor mange gir hverandre mye. For mye. Årets Black Friday skapte salgsrekorder. Det kan få en til å tenke på - trenger vi så mye. Må vi bytte ting så ofte? Hva gjør det med kloden?

Barna har aldri fått så dyre julepresanger skriver adressa. Fra før bruker vi opp ressurser i dette landet som vi ville trenge 3,4 jordkloder til om alle i verden skulle legge seg på det norske gjennomsnittet. Produkter har sin levealder. De er kanskje laget for ikke å vare svært lenge. Det er nøkkelen til nytt salg. En litt ubehagelig tanke, synes du ikke? At vi lager produkter som ikke skal vare, for å kunne selge en til om en tid.

Framtiden i våre hender belyste denne saken for et par år siden. Dette er baksiden av økonomien som markedsføringen har vært med å drive. Men markedsføringen har ikke en egen vilje, det er det folka som har. Akkurat som ingen kan si at språk er galt fordi noen bruker det til å banne eller si noe forkastelig. Kokkeyrket er ikke moralsk forkastelig fordi de bruker kniv... Slik kunne vi fortsatt. Det er tenkingen og praksisen som kan være lite moralsk, ikke faget. Ved å ta fram moralske problemstillinger til dem som lærer faget kan vi bli bedre.

På det samme nettstedet dukket en sak opp om en organisasjon ved navn Restarters, kan vi lese. De vil skape en reparasjonskultur for elektronikk. For elektronikk kastes det mye av, mye farlig avfall. Helt sikkert mye unødvendig, og helt sikkert mye miljøskadelig. "Frå januar 2019 tek dei sikte på å arrangere opp til to fiksefestar i månaden i Oslo-området." kan vi lese i saken. Fiksefest - ganske fikst navn?

Folk kommer sammen og fikser elektronikken sin. Og ca 70% kan fikses. Dermed trengs litt mindre ny produksjon og søppelberget blir bittelitt mindre. Men hvis mange gjør bittelitt, blir det ganske betydelig. Vi kjøper 2,5 millioner mobiler årlig i Norge. Verden kaster 41,8 millionar tonn elektronisk og elektrisk avfall i året. Bærekraftig? Neppe. Alle må faktisk ta sin del av ansvaret for dette. De som lager elektronikk bør lage mer varige produkter og heller ta litt mer for dem, og kanskje skryte litt mer. Og vi - vi bør tenke oss litt mer om før vi bytter ut. Litt sjeldnere blir litt mindre søppel.

Og søppelet bør kildesorteres så det kan gjenbrukes. Produktutvikling kan også ses i et lengre perspektiv enn at vi har lansert produktet - kvittet oss med det og det er "kundens problem".

Når det gjelder elektronikk er forhandlere pålagt å ta imot gammelt som skal kastes. Noen andre har også liknende systemer, som eksempelvis Stormberg som har panteordning på klær. Det kan du lese om på deres sider. Så å tenke nytt kan gjøres til en fordel, og noe man kan bruke som et positivt argument overfor kunder og ansatte. At arbeidet er forenelig med en ønskelig framtid er betydningsfullt også for en arbeidstaker. Så man må ikke bare se på slikt som en kostnad.

Markedsføringen må ta sitt ansvar her.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar