tirsdag 11. desember 2018

Ny ClearChannel-sjef

Det svinger i reklamebransjen. Og folk går hit og dit på tvers av tidligere konkurrenter. I denne saken får vi en liten stemningsrapport fra en av de to store på utendørsflater i Norge, nemlig ClearChannel.

At det svinger i bransjen kan vi lese i saken. "- I år har det gått tregere i utendørsmarkedet med en nedgang på fire prosent på IRM-statistikken", leser vi i saken. Dette er nye tall for bransjen. Du kan se tidligere tall for eksempel her, som er tall til og med 2017.

I saken leser vi om en fire prosents nedgang for utendørs. Dette er reklameflater - plakater og buss-skur og skjermer ute der folk ferdes. En flate er altså et mulig medium, en plass som her at en plakat kan vises. Kostnadene til noe slikt som  dette består av leie av plassen, som vanligvis må bestilles og leveres materiell til i god tid. I tillegg kommer formgiving og kreativt arbeid med idé, tekst, utforming og bilder samt rettighetsklarering. I denne prosessen er det noen runder med korrektur, slik at en får luket bort unødvendige feil. Så det tar tid, må planlegges i god tid, og koster penger. Derfor er det viktig at du har tenkt gjennom; har det noe for seg? Står det i rimelig forhold til hva du venter å få av effekt, etter en nøktern vurdering? Hva skal man få til?

Det kan være mange grunner til at utendørs svikter litt. Her ser du kanskje en av dem. Da jeg var ute og gikk her om dagen så jeg en del av det man i kommunikasjonen beskriver som støy - ting som hindrer det du tenkte i å komme fram.

Ellers kan vi på samme instituttets sider lese en spådd økning i reklamemarkedet på 2,6% for 2019. Så får vi se om det slår til, og hvilken retning det går. Skal man påvirke har man mange mulige kanaler som man må vurdere, hvilke vil virke best for det jeg ønsker å få til. God kommunikasjon har nemlig tenkt igjennom det; hvilken effekt ønsker jeg å skape? Og - er det mulig å få til det på den måten jeg vurderer. Du kan jo prøve å anslå effekten på reklamen som er brukt som illustrasjon her - "Robin Hood" skimtes under sneen.

Interessant det å tenke på hvor godt ulike tiltak vil virke...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar