onsdag 5. desember 2018

Norges beste...


 Norges Beste? Foto lånt fra saken, TV2 hjelper deg
Salten fiskeindustri har ikke nølt med å ta munnen for full. De kaller lutefisken sin Norges beste lutefiskloin - eller ryggstykke som man også kan si. Dette dekorerer de pakken sin med, på en gullmedalje. Så langt alt vel - det er bare det at den aldri er kåret til det... Og da kan man heller ikke si det.

Reklame skal være sann. Det man sier må man kunne dokumentere når man sier det. Man skal ikke villede. Det er ulovlig for eksempel:
"Å framvise et sertifikat, kvalitetsmerke eller tilsvarende uten å ha oppnådd nødvendig tillatelse." Dette står i forskrift til markedsføringsloven, den såkalte svartlista. Loven kan du finne her, og du kan selv lese om sannhetskravet, de ulike begrepene loven beskriver og villedelser, som eksempelvis "tester eller kontroll som er utført på ytelsen" som nevnes under villedende handlinger.

Etter at TV2 hjelper deg tok opp saken viser det seg å være en ren misforståelse. "Merket var ikke tenkt som en medalje, sier daglig leder i Salten Fiskeindustri. Nå endres pakken." Og det er jo lett å si etter ramsalt kritikk, men er det bare meg eller likner det litt??? Han viser til at de under et annet navn tidligere har fått pris i 2016 under en blindtest, og at det er samme oppskrift... Og slik kommer man til fiskeskjær tenker jeg, og der kan man sikkert skjære loin… Ordspillenes tid dette.

Ingen stor sak egentlig, men den forteller om hva man kan og ikke kan i markedsføringen. Hvis man bryter lov eller forskrift kan man ilegges bot, i alvorlige saker nokså stor bot. For eksempel fikk bloggeren Anna Rasmussen 100 000,- i bot for overtredelse av den nevnte forskriftens pkt 19 "Å hevde som ledd i handelspraksis at det avholdes en konkurranse eller en salgsfremmende kampanje med premier, uten å utdele premiene som beskrives eller noe rimelig tilsvarende."

Lover og regler i markedskommunikasjon er et eget kompetansemål i markedsføring og ledelse 1: "vurdere markedskommunikasjon med utgangspunkt i sentrale bestemmelser i markedsføringsloven, varemerkeloven og åndsverksloven" - tre lover altså. Det finnes også andre lover som er interessante for den som skal drive med markedsføringen som angrerett, avtale- og kjøpsrett, for å nevne noen. Du kan lese om lovstoffet i denne tidligere saken på bloggen her.

Det lønner seg å holde seg på rett side av loven... og forskriftene. Hvilke lover må du finne ut av.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar