mandag 1. juni 2015

Det fristende nye

Har du ventet på en ny iPhone, eller annen mobil for den del. Lest tester, og gledet deg? Ventet på en ny smak Cola? En film, et spill?

Sånn er det med mange. Og så kan man jo lure på hvorfor kjøper du for eksempel ikke bare et annet, hvis du så gjerne vil ha et spill. - Fordi du vil ha det du venter på. Og fordi det ikke er likegyldig hvilket. Og fordi du henter informasjon fra ditt sosiale nettverk. Og fordi du aller helst vil ha det nye, det som snakkes om. Og det som snakkes mest om er det som kommer.

Derfor annonseres det også før produktet er her. Før produktet har kommet. Mens det er nytt. "Nytt" trigger noe. Nytt er bedre og mer interessant.

Du kan lese om dette i en artikkel på forskning.no. Synes du dette hørtes interessant ut kan du også lese boka "Nextopia" fra 2008 (på norsk i 2011) som refereres til i artikkelen. Boken er skrevet av den svenske såkalte rocke-professoren, eller Sveriges morsomste professor som han også er kalt, Michael Dahlén. På en lettfattelig måte forteller den deg også noe om hvor lykkelig du kan forvente å bli, og at lykke ikke varer så lenge. Den er best før den oppfylles. Men også at livslykke ikke er så avhengig av å lykkes - men å ha det bra. Og lykken kommer, hvis du forventer den - men husk å nyte den - forventningen altså.

Også noe å tenke på hvis man skal planlegge en lansering kanskje.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar