DnB har hatt kampanjer om denne betalingsløsningen i det siste fikk jeg et tips om. Kontant betaling er i ferd med å bli upraktisk. Det går for sent, og har alt for mange begrensninger og ulemper. Derfor vil det komme nye måter å betale på. Vipps er et eksempel på det.
Og prisen om noen skulle lure på det: I følge DNB: "Det koster bare en krone å vippse penger. Skal du vippse beløp på 2 000 kr eller mer, blir du belastet én prosent av beløpet." Så skal du sende 2000, send heller 1000 to ganger altså... Satser vel på at folk ikke skal huske denne grensen, sikkert?
For oss som er naturlig interessert i markedsføring er det interessant å følge med hvordan DNB driver kampanjen sin for Vipps. De har laget en egen kul logo, en mellomting mellom en flyvende krone og et wifi-symbol. Og de har utviklet produktet, teknisk og distribusjonsmessig for ulike plattformer.
Og så gjenstår det å få folk til å bruke det. De informerer på nett - på vei inn i nettbanken. De har stands, og de deler ut gratis vannflasker for å spre kjennskap til dette.
Det er jo et nytt produkt, og da er det verdt å tenke gjennom - hvordan får man folk til å bruke et nytt produkt. Hva er utfordringen markedsføringen står overfor her?
Stikkord i dette tilfellet er diffusjon og adopsjon. Diffusjon forteller noe om spredning av produktet. Noen må starte, og så vil andre se at noen bruker produktet. Dette vil bekrefte at bruk er mulig og akseptabelt... Så er det kanskje i gang?
Å få "de riktige "til å starte er altså viktig - diffusjon - spredning av et nytt produkt. Adopsjon da, hva er så det? - Jo, adopsjon er den prosessen hver enkelt må gjennom om diffusjon skal skje i et marked.
Diffusjonsprosessen med antydning om hvordan forbrukere sprer seg |
Diffusjon er resultat av alle sine adopsjonsprosesser - samlet sett. Når alle har vært gjennom sin adopsjon har også diffusjonen skjedd. Diffusjon er derfor hele markedet. Bestående av mange forskjellige folk.
Adopsjon er det som skjer når en enkeltperson utsettes for et nytt produkt - hva skjer da? Hvordan blir man 1) oppmerksom på produktet. Hvordan blir man 2) interessert. Hvordan kommer man dithen at man får 3) vurdert og eventuelt 4) prøver produktet. Da kan 5) adopsjon skje. Fem trinn. God markedsføring må hjelpe til at det kan skje.
God markedsføring må også skjønne at her er vi forskjellige. Noen er tidlig ute. Noen er først. Noen andre er tidlige, men avhengige av at noen har vært først. Da er de klar til å være tidlig. Å være først innebærer en sosial risiko. Først med feil ting? Noen er avhengige av andre. Noen er avhengig av ganske mange andre, sosiale bevis - "dette virker lurt for det er jo mange som driver med det"-effekten, andre nøler mer og ser an, og aksepterer ting først når de har blitt vanlig, atter andre er skeptisk og starter ikke før nær alle har holdt på en stund. Paradoksalt blir noen av disse de ivrigste etter en stund. God markedsføring må derfor finne de tidlige. Finne ut hva som kan lokke dem i gang.
I tillegg må produktet hjelpe forbrukeren. Det må belønne den som skal bruke det. Konkurransen vil trolig bli sterk. Produktene må derfor ha klare fordeler for kundene, om de skal overleve. Jo flere lettvinte løsninger som kommer, jo mer kravstor blir kundene til produkter som skal overleve. Og hvordan man løser sine utfordringer er i stor grad også snakk om hvilke vaner man har. Å få etablert handlingsmønstre er derfor viktig. Så raskt som mulig.
Hvordan ville du lagt opp en kampanje for Vipps?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar