Zlatan har vært med på Volvoreklamer. Nå fortsetter han å drysse av sin aura til det svenske bilmerket - ja svensk, de er nå vel egentlig ikke bare svensk lengre, men de jobber med å holde på det inntrykket.
I januar 2014 skrev jeg om verdien av Zlatan på bloggen her. Da var Zlatan selv med på Volvo-reklamen. Denne gangen poster han lenke til en Volvoreklame. Det er ikke så dumt for Volvo som får spredd filmen om sin Volvo V60 Cross Country - Made by Sweden.
Går man inn på Zlatans venn Svartzonker Sweden, så står denne titulert som produkt/tjeneste. Vi er jo så forskjellige, men dette virker på mange kanskje litt som reklame...
Jeg har tidligere beskrevet at reklame skal merkes som reklame for å framstå som nettopp påvirkning. Dette har vært et tema blant annet for bloggere. Når man anbefaler noe fordi man har en fordel av det skal man merke det. Det å være utydelig på om et budskap er reklame eller ikke, samt å bruke kjendiser øker troverdighet og "liking"-faktoren. Liking er en kjent kilde til holdningspåvirkning. Man merker ikke at det skjer, men man påvirkes av hva de man liker synes, og overtar holdinger fra dem ved at man identifiserer seg med det. I tillegg åpner bruk av kjendiser opp persepsjon - man legger merke til det fordi det kommer fra en kjent person. Reklamen ville ellers strøket umerkelig forbi hos mange, sammen med alle de andre kommersielle budskapene vi utsettes for daglig. Jeg så på reklamen, fordi jeg følger Zlatan, som jeg synes er en ganske kul fyr og ikke så verst med ball...
Snedig måte å overbevise. Ikke svært merkbart, men ganske effektivt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar