|
Faksimile av ikonet for Nissan Leaf-app |
Planlegg dine mobile løsninger som en del av den totale markedsføringen, ikke som en tilleggsgreie vi også må gjøre.
I markedsføringen er det få ting man "må gjøre". Man bør velge ting å gjøre fordi man har en begrunnet tro på at de virker, ikke fordi man ikke kan la være, ikke fordi man må henge med i tiden, eller fordi alle andre gjør det og slikt - velger man en slik type begrunnelse så er man bare sikret en ting - pengene flyr.
Christian Raae, som er planlegger og ansvarlig for kunder ( det er omtrent det han driver med - la gå at han har mer fancy tittel) i Mobiento, argumenterer for å tenke mobile løsninger som del av helheten. Han ser sammenhengen med mobil teknologi og merkevarens kundeløfte - en merkevare er noe som skiller en leverandørs vare fra en annen - et navn og et symbolikk som lover noe mer enn produktet i seg selv - noe innovativt, en god følelse, et fellesskap, kvalitetsfølelse - hva det nå enn skulle være man lover gjennom merkevaren. Det er dette som skiller Mercedes fra andre biler.
Raae
viser blant annet til hvordan blant annet Nissan integrerer app'en sin med bilen - som gir bilen tilleggsopplevelse - innovativt slik Nissan lover. Volvo har forresten tilsvarende for sine biler. Interessant lesning om hvordan man kan tenke markedsføring. Raae jobber med mobile løsninger - og vil nok selge slike. Det er ikke sikkert dette er løsningen for alle.
Men tankegangen der er bra - om man velger et markedsføringstiltak, så bør det være fordi tiltaket er ordentlig lurt - og så bør man gjøre det "fullt og helt, ikke stykkevis og delt" - ikke på toppen og i tillegg - uten å ordentlig mene det egentlig, fordi man synes man må...
I markedsføringen er det mange mulige tiltak - alle koster penger - nesten. Man må velge noen, og dermed velge bort noen andre tiltak. Det gjelder å velge dem man har tro på effekten av - og som har mer effekt enn kostnad. Sånn er det. Verden er full av fristelser. Også for markedsføreren.
Enig? Legg igjen en kommentar.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar