lørdag 5. januar 2013

På kafébesøk

Da er det på tide med en liten markedsføringsopplevelse, samt litt refleksjon rundt det igjen.

I dag besøkte jeg Sirkus Shopping. Kjøpesenteret er nytt og fint, og vi gikk rundt en stund. Det var en del å se og undre seg over - blant annet hadde de på Ark tilbud -  kjøp 3 betal for 2, på makuleringsmaskiner. Selv kjenner jeg få som har makuleringsmaskiner hjemme. Jeg kjenner ingen som har tre. Kanskje man kan bruke dem som gave? "Denne skal du få så du kan makulere litt?" - undres hvem som deler ut slike gaver. Nissen, slik jeg kjenner ham, gjør ikke slikt.

Nok om det - etter en stund meldte kaffetørsten seg, og vi fant et spisested, Cielo. Vi fant et bord, fysj - skittent og overfylt av gamle kopper og isbegre, men et bord var det. Vaskbare disse bordene tenkte vi. Deretter sto vi et par minutter i kø, og bestilte kaffe latte og is for 264,-.

Skal man spise inne må man betale litt ekstra. Jeg ba den hyggelige betjeningen i kafeen om de kunne vaske bordet, siden det var skittent. Det var da dette ble til en bloggsak - hun svarte "det er ikke min jobb, men jeg skal gjøre det." Jeg ble helt satt ut - "ikke min jobb"? Når man lever av å selge mat og drikke, så er det vel ens jobb å gjøre den opplevelsen så trivelig man bare kan. I mitt hode er ingen ting "ikke min jobb" - ikke i noe yrke, og ihvertfall ikke si det til en kunde!

Mens jeg ventet på at latten skulle lages - den smakte nydelig forresten - kom det ei innom fra Rosenborg bakeri ved siden av, og sa at betjeningen på Cielo måtte rydde, det så grisete ut - beskrevet på en mer deltaljert måte.

Deretter diskuterte de hvem sin jobb dette var, og beklaget seg over at de bare var to på jobb. Det var de på Rosenborg bakeri ved siden av også. Deretter begynte de to på Cielo å diskutere hvorvidt de burde ringe sjefen. Alt mens jeg hørte interessert på opptrinnet. Og tenkte mitt - dette må de få orden på.

Dette senteret har erklært at de ikke har kunder - de har gjester. Vi har som en regel hjemme hos oss at når vi har gjester, krangler vi aldri om ryddingen når gjestene er der. Det er en god regel, tror jeg.

Det var heller ikke helt optimalt at det var trekkfullt og kaldt der vi satt - rett ved en svingdør. Men det er litt verre å gjøre noe med. Ryddingen og kundetenkingen derimot ville være mulig å få til kjapt.

Synspunkter eller erfaringer? Legg til en kommentar da vel? 

1 kommentar:

  1. Har opplevd lignende hendelser før! Flere ganger. Det første jeg ser når jeg kommer inn i en cafe er vanligvis skitne kopper og fat på de ledige bordene, og i de fleste tilfeller rydder de opp når servitøren kommer for å ta bestillinger. Men å måtte spørre om å få bordet vasket og ryddet blir for dumt, syns jeg. Det bør være en selvfølge, og er absolutt en faktor som avgjør om jeg kommer til å komme tilbake senere eller anbefale plassen.

    SvarSlett