torsdag 17. januar 2013

Hvor langt kan du gå?

Av og til kan man spørre seg - hvor langt kan jeg gå? Dette gjelder både i private sammenhenger og definitivt i jobbsammenheng.

Grunnen til at jeg innledningsvis stiller litt strengere krav til jobbsammenheng, er at man da representerer noen - flere enn seg selv. I tillegg jobber man etter et mål, og bør handle i forhold til hva som er effektivt i forhold til organisasjonens mål.

For begge situasjonene, altså både privat sammenheng og jobbsammenheng bør man ha med et "er det rett?" - en etisk sjekk på hva man gjør. "Tåler dette offentlighetens lys?" - "er dette noe jeg kunne tålt av andre?", "oppleves det rett?" og "går det ut over noen, på noen måte?".

To stykker som braker sammen om dagen er Remas Ole Robert Reitan og ICA Norge sjef Thorbjørn Theie. Sistnevnte skal på sin Facebookprofil ha lagt ut følgende melding om konflikten mellom ham selv og Remas Ole Robert Reitan, etter at Reitan har kritisert samarbeidsavtalen mellom ICA og Norgesgruppen kraftig:

«En spesiell dag på jobben, men dårlige tapere har jeg aldri hatt noen spesiell sans for. Utrolig overraskende tenkte jeg først - men er du født i "medvind og med sølvskje" er kanskje et nederlag mer vondt enn for oss "vanlige"?».

Veldig spesielt å henge ut en konkurrent for sitt opphav, tenker jeg om dette. Ikke lurt - og godt over grensen for hva man kan eller bør. Grisete bransjedebatt kaller Handelsbladet saken.

Synspunkter på saken? Legg inn en kommentar da vel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar