Norsk kundebarometers logo |
Det er BI som gjennomfører undersøkelsen som heter Norsk kundebarometer. Av denne kan man lese hvilke kunder som er mest eller mindre fornøyd med ulike bedrifter / merker.
Hva sier så dette? At man er fornøyd. Det er jo bra. Man forventer at fornøyde kunder kjøper samme merke igjen. Derfor er fornøydhet viktig. Samt at man får et bra omdømme.
I en artikkel om firmabiler på Hegnar.no for en tid tilbake ble dette bildet noe mer nyansert - det snakkes om kunder man vinner og kunder man taper. Og selv om man har fornøyde kunder sier ikke dette alt.
En artikkel om falske merkevareprofeter på markup.no gir også spennende perspektiver på merkelojalitet og identitet, som et innspill til den som skal planlegge posisjoneringen av sitt merke. Med posisjonering tenker vi altså på hvilken plassering i hodene på folk vi ønsker å gi vår merkevare.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar