Faksimile fra Kampanje på nett |
Kampanje melder i en artikkel at "app-hysteriet er over". Det er ikke lenger slik at alle må ha en app tilknyttet enhver kampanje, slik det var for en tid siden. Dette får en til å tro at det har vært litt for lite mål - middel tenking. At man starter med et mål man satser på å nå gjennom samlede markedsføringstiltak, og deretter vurderer "hvilke tiltak er best til å nå disse målene" - og hvilke er bare dyre, for det meste man gjør innen markedsføring koster penger. De beste markedsførere får til høyere ekstra inntjening enn kostnader på markedsføring. Hvis man ikke får til det må det være fordi man har langsiktige strategier for sin markedsføring som rettferdiggjør slik pengebruk.
Det er altså interessant å lese at folk som jobber med markedsføring tilsynelatende føler seg presset til å følge flokken - "hvis andre har en app må også vi ha det"? Svaret på dette spørsmålet er nei, nei og atter nei. Man må ingen ting i markedsføringen, det er det som er hele poenget. Man kan ikke drive markedsføring på den måten.
Du vil som markedsfører få hopetall av gode, halvgode og dårlige forslag til å bruke opp markedsføringskronene dine. Det er da utfordringen er å ha klare mål og strategier som kan hjelpe deg å velge lure tiltak. Av og til må man satse litt, men da må man ha tenkt gjennom at dette tiltaket har jeg tro på at vil virke fordi "......." Fyll inn sjøl. Klarer du ikke å fylle inn fordi, så har du kanskje en for svak begrunnelse? For ufokusert på mål? Tenk gjennom det, og ikke la andre presse deg. "...fordi alle gjør dette" er en dårlig begrunnelse.
Et eksempel på et firma som går langt i å integrere dette i produktutviklingen er VW med sin nye iPhone Beetle, som du kan lese om i en nyhetssak på abc-nyheter. Vi ser flere bilprodusenter som har gjort ting i retning dette, eksempelvis både Volvo og Nissan. Likedan kan man se for eksempel alarmsystemer som integrerer appen med alarmsystemet. Et eksempel er Securitas Verisure-system, ha full kontroll med Verisure app skryter de på sine nettsider. Poenget med alle disse eksemplene - en app må gi et fortrinn - en ytelse - løse et problem. Og det må ikke være at vi må ha en app for å henge med som markedsførere. Det er dyrt å lage app. Og med ting som er dyrt gjelder at man bør tenke seg nøye om.
Eksempler på nytteløse "sløseapper"? Post en kommentar under da vel.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar