fredag 5. april 2013

Kan en ny logo være svaret?

Dette er logoen som må byttes
Avinor får pepper så det holder. Denne gangen er det fra NHO.

Saken er den at Avinor er i ferd med å bruke 50 millioner kroner på ny logo og profil. Du kan lese om saken i Aftenposten. 50 millioner er mye penger. Avinor har en egen blogg for saken.

Det er tydelig at de slår på stortromma, og reiser rundt og forankrer. Problemet deres, som de får rimelige mengder pepper for, er bare at ressursbruken må betales av noen.  Disse noen er de som gir Avinor inntektene - flyselskapene, og de som gir flyselskapene inntekter - du og jeg og andre flygende indirekte.

Avinor er eit statleg aksjeselskap under Samferdselsdepartementet leser vi på nettsidene. Og de driver flyplasser og luftkontroll. Skulle tro det kunne la seg gjøre selv med en logo som dette?

Offentlig pengebruk havner ofte under lupen, noe offentlige må være spesielt oppmerksom på når de planlegger bruk, også de som jobber i offentlige aksjeselskaper.

Hva oppnår man så med en ny logo? Tydelighet kanskje, man blir lettere lagt merke til. Man assosieres med noe. Det skaper et merke, sammen med hvordan "man lever ut merket" - hvordan man viser hva man står for, gjennom det man sier og det man gjør. Derfor er det ikke så dumt å satse på forankring av noe, og at ting skal gro opp og ut av det man er, slik det ser ut som de jobber her.

Men du må kunne forsvare bruken av 50 millioner - hvis det er det dette ender på. Det er ikke så lett.

Hva synes du? Legg igjen en kommentar da vel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar