onsdag 15. oktober 2014

Billig bolle - dyre boller

Faksimile av bilde fra Are Guttelvik
At pris er et facinererende konkurransemiddel er sikkert. Sikkert er det også at man også bør følge med i matematikktimen når man har det, for ellers risikerer man å bli ufrivillig morsom.

Dagens lille agurksak begynte ved at matematikklærer Are Guttelvik la ut denne på sin FB profil - det er fra en Seven-Eleven butikk. I begeistringen over å ha fått god omtale i Aftenposten lanserte butikken et - tja hva skal vi kalle det? Ihvertfall ikke pangtilbud. Selv kaller de det "vårt gode tilbud"... Jeg vet ikke helt...

Muligens har de en ernæringsmessig baktanke. Kjøp bare én, få den billig, dyrere ved flere, men så faller enhetsprisen ned mot prisen av bare en for de som ikke klarer å styre seg. Men ikke helt. Det er dyrere pr bolle med 9 enn ved å kjøpe bare en. Kjøper du ti koster det 55+6. altså 61, eller 60 om du insisterer på å betale en og en?

Tror ikke jeg har sett noe teori som støtter opp under slik prissetting som dette. Muligens spiller de på automatisert tenking. Å kjøpe flere pleier å være billigere enn bare en. Derfor kjøper folk flere når de først er i gang, og øker dermed fortjenesten... Mulig det er baktanken her?

7 - Eleven er foresten minus fire... Så har jeg fått med meg alt man kan gjøre et poeng av i denne saken. :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar