søndag 12. oktober 2014

Smart prising, så lenge det går...

Stor flaske 29,12 pr kg
Har kalt denne saken smart prising, så lenge det går. For så lenge det går, så trenger man ikke sette ned prisen? Eller hva? Slik tenkes det nok ihvertfall i matvarebransjen.

Det vil nok ingen kommunikasjonssjef eller hva det nå er vedstå, men sjekk selv.

Jeg har omtalt det tidligere på bloggen her, hvordan man kan justere prisene. Å sette opp prisene er aldri populært, derfor maskeres det gjerne. En slik prisjustering gjennomførte Idun når de lanserte sitt design på ketchupflaskene i 2011. Når de skiftet designet ble det litt mindre i flaskene, og de ble litt dyrere. Ikke mye, for folk kan være litt følsom for slikt. Men litt. Og så legger jo ikke folk merke til om de blir litt mindre, gammelt triks. Ny design heter det. Dyrere betyr det.

Alle vet jo også at det lønner seg å kjøpe stor pakning. Det er alltid mest lønnsomt. Sånn tenker folk. Det er en del av den automatiserte tenkingen vår når det gjelder pris. På den måten slipper vi å tenke gjennom det samme igjen og igjen når vi treffer på en slik situasjon. Vi bare handler i forhold til det vi har lært. Slik er det bare. Men i dette tilfellet er det ikke slik.

Liten flaske 26,85 pr kilo
Det vet naturligvis de som selger ketchup. Folk flest tar nok stor pakning uten å tenke over det. Stor pakke er litt dyrere fordi det er litt mer i den. Og stor pakning er litt dyrere for folk legger ikke merke til det. Og bedre: folk tror det ikke heller.

En sjekk rundt i ulike butikker, viser med få unntak at stor Idun ketchup med 910 gram i flasken dyrere enn liten. Som du kan se av illustrasjonen her koster samme ketchup med 540 gram koster 26,85 pr kilo. Kjøper du stor flaske må du ut med 29,12 pr kilo.

Kan jo også være at dette er et produkt som er med i pristester som blir publisert i media. Da må man av og til presse prisen på det produktet som er med i testen. Det skjer også. Noen ganger ser man unormale prisutslag på enkelte produkter på grunn av dette. Ingen liker å bli framstilt som dyre nemlig.

Det lønner seg ihvertfall å kjøpe stort? Nei, det gjør nok ikke alltid det. Det er ikke den helt store forskjellen. Et par kroner. Skal du selge mye av det så blir det kroner av slikt. Dessuten - her vises det helt tydelig. Ingen har forsøkt å skjule det, annet enn  den behendige maskering det kanskje er i det at prisene er ganske like - visuelt sett,  26 og litt kilospris, 26 stor pris, men det er ikke et kilo så 29 og noe stor kilospris. Ikke lett å se, om man ikke leter.

Og det er det sikkert ikke poenget at noen skal...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar