onsdag 8. oktober 2014

Nordea får pepper

Bildet Nordea brukte på Instagram.
Nordea er kul. Kjempekul. - Ihvertfall prøver de å være det. De har henvendt seg til ungdom på instagram. Det kan man gjøre,  men man bør jo huske å tenke seg om, minner denne saken oss om.

Nå angrer de, og med uttalelsen «Shit pomfritt, jeg tar selvsagt selvkritikk. Har jeg dratt det for langt? Bør jeg roe meg ned?». Senere ble denne modifisert til bare «Jeg må ta meg en pause». Ikke akkurat uttalelser som oser av "disse bør jeg få tillit til"?

Reaksjonen på deres sak kan du lese i saken Nordea legger seg flat etter puppebilde på Dagbladet på nett.

Minner ellers om markedsføringslovens § 2: "Annonsør og den som utformer reklame, skal sørge for at reklamen ikke er i strid med likeverdet mellom kjønnene, og at den ikke utnytter det ene kjønns kropp eller gir inntrykk av en støtende eller nedsettende vurdering av kvinne eller mann.". Man kan alltids diskutere om dette er gjort i denne kampanjen.

Normalt har man noe mer å gå på hvis det er åpenbart at man er humoristisk, slik som du kan se i denne plakaten fra Fisherman's Friend. Men dette er en balansegang. Det er en fare for å "plumpe uti", og da har man støy. Noen ganger kan støy føre til at man blir lagt merke til. Det er ikke sikkert at alle som har "gått over streken" har tapt på det i det lange løp. Allikevel har dette en etisk side, som man også bør tenke over hvis man er i bransjen. Det man gjør er med å forme et samfunn. Er det slik vi vil ha det?

I tillegg illustrerer denne saken et poeng i hvordan man framstår. Nå er det kanskje slutt på at banker bør framstå trygge og solide, som var et poeng før. Men derfra til å bli flåsete og useriøse er jo en ganske lang vei...

De har ihvertfall trukket kampanjen og angrer, og legger seg nå flat.

Det er mye man kommer seg unna med å legge seg flat...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar