lørdag 25. oktober 2014

Nokia-logoen forsvinner

Noen av Nokias telefoner
I 2007 uttalte Nokiasjefen at han ikke så på dette som en trussel - han snakket om lanseringen av iPhone.

Klok mann - tenker kanskje du ironisk. Men ja, han var nok det. Men at han tok feil er det heller ikke vanskelig å se. Du kan lese om intervjuet her. Hva er det som kan få et stort firma til noe slikt? I 2007 var Nokia dominerende på mobiltelefoner. I dag tar eieren Microsoft Nokia-logoen bort fra smarttelefonene.

Kanskje er det den såkalte suksessfeilen, som for Nokia dreide seg om teknologien de hadde og brukte. Det kan skje at bedrifter eller organisasjoner som er så gode at de ikke forandrer seg når det dukker opp muligheter de burde være overinteresserte i. Hvis bedriften har et selvbilde som effektiv, så vil man i lavere grad søke forandring og læring. Hvis man regner på det, vil det på kort sikt være slik at man vil finne gode grunner til å la være. På kort sikt lønner det seg ikke nemlig. De går jo bra. Suksessen blir en barriere for å forandre seg. Det håpløse med det er at forandring kan være nødvendig på sikt. Derfor bør man også tvinge seg selv til å ha et langt tidsperspektiv. I tillegg vil det være lett å skjerme seg fra kritisk informasjon, fordi den forstyrrer og på kort sikt gjør deg mindre handlingskraftig og tvilende. Åpenhet og evne til å stille og fange opp kritiske spørsmål er derfor viktig. Ikke bare - det forstyrrer reellt også, så man må finne en balanse. Men man må ikke la være. Altså - man må tørre å foreta situasjonsanalyser.


For Nokia ble nok dette fatalt. De holdt fast til sin egen plattform, og mistet sin fantastiske posisjon. Om de ville hatt denne om de hadde agert annerledes er ikke godt å vite. Men vi vet nå hvordan det gikk med dem.

Trist å se for en gammel Nokia-eier...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar