Skjermdump av profilbildet på Tinder av "Ava" |
Dette var det jeg tenkte når jeg leste om en kampanje for å fremme en science fiction film "Ex-machina".
Den svenske skuespilleren Alicia Vikander, som spiller roboten Ava i den samme filmen brukes nemlig på nettstedet Tinder. Hun gir seg ut for å chatte med en som lar seg sjarmere med henne, sikkert flers. Og så viser det seg altså at det ikke er en sjekkesamtale, men promotering av filmen. Og når han får instagram-adressen hennes er det Meet Ava - filmfigurens nettsted med 2591 følgere. Så det har nok virket for noen skulle man tro. Akseptabel måte å drive markedsføring? Kan man stå for det?
Tvilsomt spør du meg - beskrives som " sneaky—and for some, a little heartbreaking". Navnet Ava er nok en forkortelse for ordet Avatara (sanskrit) som vil si når noen (guden) stiger ned til jorden antar en kroppslig form (inkarnasjon) for å redde jorden, basert på opplysninger fra wikipedia. Avatar var forøvrig en film i samme kategori fra 2009.
Så bedøm selv - sneaky or not? Kan man stå for slikt?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar