onsdag 25. mars 2015

Forbrukermakt

Mondelez, som eier varemerket Freia har vært i vinden det siste. Flere av aktørene i sjokoladebransjen har igrunnen det - av flere årsaker.

I Vg kan vi lese om Freias kampanje "Det nære", hvor folk ble så nære at kampanjen sporet helt av. Fokus kom på den miljøødeleggende og usunne palmeoljen og på makt i bransjen i stedet for koselige nære ting som Mondelez nok heller ville skulle assosieres med Melkesjokoladen deres, nå rett før påske. Mondelez - et lite stykke Norge, eller var det Freia? Ihvertfall ikke Hval sjokolade i Sandefjord, som har kommet seg særdeles bra ut av dette.

Hvalgründeren Rolf Rune Forsberg opplever gode tider etter at han stilte opp i Brennpunkt som jovial hardtarbeidende konditor, fagmann og nærmest hentet ut som en askladden av den protestantiske etikk. Han man kan se at jobber når de andre har gått hjem. Han man vinner sympati med. Han som oppfører seg tillitvekkende,

Man kunne høre nettopp ham fortelle om at matvarekjedene presset og hindret ham, og sørget for at god og spiselig sjokolade ble destruert for å gi plass for de større. Vi kunne høre om at matbransjen får 7 til 10 milliarder i såkalt "joint marketing" fra leverandørene sine. Tilskudd som nok er som matvaregigantene sier nettopp markedsføringsinnsats, men som framsto som de reneste bestikkelser. Matvarebransjen har et troverdighetsproblem.

Hval seiler opp som den store vinneren i denne omgangen, og kanskje forbrukerne. For forbrukernes makt er avhengig av at de setter handling bak ord. Forbrukerenes makt er først og fremst etterspørselen etter varer. Men det er vanskelig å etterspørre en vare som ikke er i hyllene. Men man kan vise at man handler andre steder. Dernest er forbrukernes makt i lovgivingen. Strengere regulering er på trappene kan det se ut til - regulering av handelspraksis. Og til sist, sosiale medier.

Denne saken viser at store aktører kan få det glatte lag...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar