En prisen dannes i treffpunktet mellom tilbud og etterspørsel |
Denne måten å sette pris på kan du lese om i saken om på adressa.no. Og interessant er det å lese hva leverandørene (konkurrentene) sier når de blir konfrontert med prisforskjellene:
"- Vi kan ikke se noen konkurranse fra denne type søkemotorer. Forbrukertrygghet og konkurransedyktige priser er det viktigste for vår del og for våre samarbeidspartnere. Norske forbrukere er mest komfortable med å bestille via kjente og trygge nettsider"
Sier Produktdirektør Eivind W. Christiansen i Finn reise. Nå spørs det om folks internettvaner vil trygge hans jobb, for å si det slik... Finn har i den senere tid ikke vært den inntjeningsmotoren de tidligere har vært for Schibsted-konsernet. Å leve på fordums storhet er ikke alltid den beste strategien.
Det samme har vi lagt merke til i bankbransjen. Store banker gir dårligere tilbud, og slipper med det fordi folk opplever en slags trygghet i å ikke bytte fra dem. Folk er rare. Internett stiller forbrukeren i en ny situasjon i forhold til å innhente prisinformasjon. Dette legger forholdene godt til rette for at forbrukerene blir mer likeverdige leverandørene i prisdannelsen.
Men det er ikke alltid forbrukerene bruker sine muligheter.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar